Luleå SJ Bostäder ( Vars då !!) (Byggnad)

av Tommy Hendler, Tuesday, May 09, 2023, 19:49 (763 dagar sedan)

Undrar om någon har en bild från Luleå SJ bostäder, huruvida dom låg vid Svartön eller mera
vid stan vet jag inte. Hittar ingen bangårdsskiss över Luleå ! Finns det en sådan?
Skulle någon veta mera om banvaktsstugorna( förmodligen dom engelska ) på Svartön skulle det vara av stort värde.
Visar en bild från där jag tror SJ bostäderna nästan låg.[image]

Luleå SJ Bostäder ( Vars då !!)

av Martin Långström, Tuesday, May 09, 2023, 23:43 (763 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Undrar om någon har en bild från Luleå SJ bostäder, huruvida dom låg vid Svartön eller mera
vid stan vet jag inte. Hittar ingen bangårdsskiss över Luleå ! Finns det en sådan?
Skulle någon veta mera om banvaktsstugorna( förmodligen dom engelska ) på Svartön skulle det vara av stort värde.

Byggnaderna till höger i bilden ser ut att vara där Lidl har sin butik i Luleå idag. Man ser i bakgrunden ställverk 1 och rälsbussen i bild är på spår 6.

av Eric Womelo, Wednesday, May 10, 2023, 01:30 (763 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Boställhus 9A, 9B och 9C ses på eniro's historiska kartor,
Eniro
Det kan väl sägas att Hertsövägen går rakt över tomten

av lokf, Wednesday, May 10, 2023, 08:51 (763 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Det du ser är banavdelningens hus. Närmast till höger ses vad som huserade förrådslokaler med ett kontor, Längre bort det stora huset innehöll bl a snickerilokar med full maskinpark och virkesförråd.
Innanför dessa hus låg två låga bostadslängor bla en lägenhet för banmästaren. Om det var rester efter engelsmännen vet jag inte. Längre hitom fanns ytterligare SJ-hus som var större 4-familjshus.
B. Bodin

av Tommy Hendler, Wednesday, May 10, 2023, 09:12 (763 dagar sedan) @ lokf

Tack lokföraren. Nu börjar vi närma oss frågan om bilder från bostäderna.

Tror att 9 A-B bostäderna låg på andra sidan spåret. Dom flesta stationerna har ju bangårdsskiss men jag hittar ingen på Luleå, vet du av någon?

Du verkar ju hemma i trakterna ( jag bor bara 4 mil ifrån) Du har väl sett den andra frågan
var på malmbanan. Har du ngn aning, kan det vara en mkt tidig bild från Svartön.

av Tommy Hendler, Wednesday, May 10, 2023, 09:14 (763 dagar sedan) @ Eric Womelo

Tack Erik. Har kollat lite på det. Hade tänkt mig en karta / bild där fastiheterna är inritade
alt några foton.

av lokf, Wednesday, May 10, 2023, 09:40 (763 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Ja jag har svarat på den förra frågan också, men av misstag svarade jag Peter Lidskog.
Någon plan över Luleås banområde har jag inte sett, men en gammal från 1892 finns på Jvm KDAF00705.

Björn

av Bothnia, Wednesday, May 10, 2023, 10:51 (763 dagar sedan) @ Tommy Hendler

På Lantmäteriets "Min karta" kan man, om man väljer "Flygbild ca 1960", se dessa byggnader ca 500 m sydost om Luleås järnvägsstation.

av Tommy Hendler, Thursday, May 11, 2023, 20:09 (761 dagar sedan) @ Eric Womelo

Inte helt klart för mig forfarande men hittade en historisk karta Luleå stad 1922. Då ser jag husen
tror jag om man kommer över malmuddsbron (gångbro) om den heter så, då låg dom till vänster
efter bron mot city. Detta hus byggdes ochså i kv Sillen Lotsgatan 1916.Pampigt hus för dom
Sj anställda.

[image]

av Tommy Hendler, Thursday, May 11, 2023, 20:13 (761 dagar sedan) @ Bothnia

Är det någon som har ett foto av SJ husen 9 A-C . Har sett ett sådant kort eller tom vykort av dom.

av Eric Womelo, Thursday, May 11, 2023, 21:51 (761 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Ett vykort Länk
Ett vykort till länk

Ett foto på "Kostan" Personalbostad SJ Luleå länk

av Tommy Hendler, Thursday, May 11, 2023, 22:31 (761 dagar sedan) @ Eric Womelo

Wow Eric, så häftigt . Tusen tack. Jag har (skrivit)starkt ord i min värld, dokumenterat 3 böcker om alla bv stugor och stn i Norrbotten. Men det finns många uppdateringar som behöver göras, tycker det är intressant och lite bortglömt!

Måste sätta mig in i det med Kostan vad det var för ngt.
Med det sagt så vill jag förflytta mig lite till Svartön. Har du ngn kännedom ang bvstugorna där.

Kartor / bilder? Info.

av Eric Womelo, Friday, May 12, 2023, 13:00 (761 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Ska titta om jag hittar några bangårdskartor över svartön

Lite placeringshjälp över Luleå, kommer inte ihåg bara var jag hittade den
[image]

/Eric

av Tommy Hendler, Friday, May 12, 2023, 16:41 (761 dagar sedan) @ Eric Womelo

Du bara levererar Eric, Suveränt. På 48 tim har vi fått fram alla omöjliga fakta nu om hur
det såg ut. Var redovisar man det här ? Förslag.

Vart går vi nu ? Vet du någonting om bv stugorna i Norrbotten. Foton, skisser ?

Men vi tittar på Svartön först ! Vill du nå mig privat t.hendler@telia.com

av Bertil Bengtsson, Friday, May 12, 2023, 16:59 (761 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Huset på bilden huserade, såvitt jag minns, V. distriktets kontor.
Berra

av Eric Womelo, Friday, May 12, 2023, 21:42 (760 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Huset på bilden huserade, såvitt jag minns, V. distriktets kontor.
Berra

Huset ägdes väl av "Statens Järnvägars Änke- och pupillkassa" om jag tolkar arkivet rätt

av Bertil Bengtsson, Saturday, May 13, 2023, 08:47 (760 dagar sedan) @ Eric Womelo

Jo, så var det nog. Jag har ett minne av att jag läste "Statens Järnvägars Änke- och pupillkassa" någonstans på huset, förmodligen vid en port.
Berra

av Göran Kannerby, Saturday, May 13, 2023, 19:25 (759 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jo, så var det nog. Jag har ett minne av att jag läste "Statens Järnvägars Änke- och pupillkassa" någonstans på huset, förmodligen vid en port.
Berra

Gick ännu under 1990-talet under benämningen Änkehuset. Då huserade Banverkets norra region där.

av Tommy Hendler, Tuesday, May 16, 2023, 18:05 (756 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Här kan ni se vad huset byggdes för :

Änke- och pupillkassans hus
I kvarteret Sillen, ej långt från järnvägen, ligger Änke- och pupillkassans hus. Huset stod färdigt 1 oktober 1916, ritat av SJ-arkitekten Folke Zettervall och byggt av byggmästare Carl Abraham Flemström.
Änke- och pupillkassan är ett av världens äldsta livförsäkringsbolag, kanske det äldsta med anor från 1740. Pupill är ett äldre ord för myndling eller minderårigt föräldralöst barn. Pengarna till SJ:s änke- och pupillkassa kom från pensionsinsättningar för SJ-anställda, från järnvägsanställdas premier men också från böter för järnvägspersonal som dömts för tjänstefel, avkastningen på SJ:s jordegendomar och intäkter från biljettförsäljning och perrongbiljetter.
Första våningen i huset inrymde även lokaler för trafikinspektörs- och baningenjörsexpeditioner samt förrådsförvaltningen. I huset fanns också bostäder för SJ-anställda.

Statens Järnvägars Änke- och pupillkassa ...

av Bertil Bengtsson, Tuesday, May 16, 2023, 20:11 (756 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Man tackar! Detta bevisar än en gång, att man lär sig MYYYCKET om man är intresserad av järnväg!

Jag har under årens lopp lärt mig MYYYCKET om geografi (inte bara svensk, utan även tysk, norsk, amerikansk osv) - och om historia (inte bara svensk, utan även tysk, norsk, amerikansk osv) - ja, och om hur hundar reagerar på olika ångloksljud (i en tidig Lok-Magazin från ca 1965).

I fjol somras var jag till USA. Mina värdar tog mig från Washington DC till Nashville; på tillbakavägen besökte vi en pub, som jag till min stora förvåning såg heta "Harper´s Ferry" . Då kunde jag för mina värdar berätta att just dit gick den första järnvägen i USA (från Baltimore) samt att det var ett stort fältslag där under USA:s inbördeskrig mellan "norr" och "söder" .
Tråkigt att vi efter en öl måste åka vidare, jag hade gärna tillbringat en hel dag där! Mina värdar där är inte järnvägsintresserade... tråkigt!

Man lär sig MYYYCKET om man är intresserad av järnväg!

TACK än en gång!

Berra

Time: 213
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 999
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1079
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 6639

[x]
[*]