Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Några bilder från Överhodals grusgrop 2023 - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Några bilder från Överhodals grusgrop 2023 (Bana)

av arjesko, Saturday, June 10, 2023, 15:19 (698 dagar sedan) @ David Sohlberg

Och så här såg det ut två år innan.... Men vart tog vagnarna vägen, det var ett femtital dubbelvagnar Hirrs och några timmervagnar?
Ulf Diehl

[image]
[image]


Fordon i Överhogdals grusgrop 2019-08-09

S-RX Hirrs007 2374 [P] 292 1 xxx-x om inget annat anges. Det var några som var märkta GC i stället för S-RX, men de kanske bara missats att märkas om?

På infartsspåret längst från Inlandsbanan räknat från växeln
528-6, 284-6, lucka för väg, 574-0, 377-8, 388-5, 294-5, 332-3, 363-8, 334-9, 546-8, 365-3, 547-6, 357-0, 508-8, 385-1 GC, 367-9, 542-7, 288-7, 347-4, Lp 4274 402 9862-3, 422-2, 245-7, 349-7, 454-5, 257-2, 252-3.

Spåret intill, räknat från den rivna södra linjeväxeln
530-2, 451-1, 438-8, 486-7 GC, 344-8, 408-1, 448-7, 484-2, 591-4, 536-9, 555-9, 205-1, 490-9, 447-9, 219-2.

Stickspår närmast Inlandsbanan, räknat från infartsväxeln
324-1, 272-1, 418-1

Spår mellan stickspåret ovan och de två andra, räknat från stoppbocken
505-4, 337-5, 461-0

Ytterligare "några" år tidigare tillvaratogs vagnlistor över grustågen från gropen, vill minnas från runt 1959-60. De ingick som en del av myrstacken i kuren som låg bredvid växeln in till gropen. Det blev en rejäl bunt trots att en hel del väl begravt lämnades kvar. Man inser hur omfattande verksamheten var på den tiden när man ser hur många tåg som gick därifrån.
Bland lämnade skrotrester fanns en gaveldörr från F5 och en märkningstavla med axelavst 8,16 m, alltså från en fd Gi.


Hela tråden:

 


Time: 227
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 991
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1147
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2377

[x]
[*]