Några bilder från Överhodals grusgrop 2023 (Bana)
Och så här såg det ut två år innan.... Men vart tog vagnarna vägen, det var ett femtital dubbelvagnar Hirrs och några timmervagnar?
Ulf Diehl
Fordon i Överhogdals grusgrop 2019-08-09S-RX Hirrs007 2374 [P] 292 1 xxx-x om inget annat anges. Det var några som var märkta GC i stället för S-RX, men de kanske bara missats att märkas om?
På infartsspåret längst från Inlandsbanan räknat från växeln
528-6, 284-6, lucka för väg, 574-0, 377-8, 388-5, 294-5, 332-3, 363-8, 334-9, 546-8, 365-3, 547-6, 357-0, 508-8, 385-1 GC, 367-9, 542-7, 288-7, 347-4, Lp 4274 402 9862-3, 422-2, 245-7, 349-7, 454-5, 257-2, 252-3.Spåret intill, räknat från den rivna södra linjeväxeln
530-2, 451-1, 438-8, 486-7 GC, 344-8, 408-1, 448-7, 484-2, 591-4, 536-9, 555-9, 205-1, 490-9, 447-9, 219-2.Stickspår närmast Inlandsbanan, räknat från infartsväxeln
324-1, 272-1, 418-1Spår mellan stickspåret ovan och de två andra, räknat från stoppbocken
505-4, 337-5, 461-0
Ytterligare "några" år tidigare tillvaratogs vagnlistor över grustågen från gropen, vill minnas från runt 1959-60. De ingick som en del av myrstacken i kuren som låg bredvid växeln in till gropen. Det blev en rejäl bunt trots att en hel del väl begravt lämnades kvar. Man inser hur omfattande verksamheten var på den tiden när man ser hur många tåg som gick därifrån.
Bland lämnade skrotrester fanns en gaveldörr från F5 och en märkningstavla med axelavst 8,16 m, alltså från en fd Gi.