Stocksund: När bröts anslutningen till gamla bron? (Bana)

av Gunnar Ekeving, Monday, June 12, 2023, 18:17 (695 dagar sedan)

Roslagsbanan stoppade trafiken förbi Stocksund i slutet av mars 1996 för att kunna ansluta banan till den nya dubbelspåriga bron. I augusti 1996 startade trafiken igen, nu alltså över nya bron.

Som jag minns det bröts anslutningarna till gamla bron både från norr och söder ganska snart efter att trafiken stoppats. Därefter borde det alltså inte ha varit möjligt att trafikera den gamla bron med järnvägsfordon. Nu har emellertid Sällskapet Amorina i Stocksund hittat en fin vinterbild som visar ett trevagns X10p-tåg på gamla bron. Fotograf är Mikael Röhr, och jag tror mig ha sett bilden tidigare, oklart var. Bildens metadata anger att den är tagen den 5 december 1997, vilket jag påstår är fel. Kanske hade fotografen fel datuminställning i kameran? Eller fanns det faktiskt kvar ett av mig helt bortglömt spår till gamla bron, så att någon kunde köra ut ett tåg där nästan två år efter att trafiken upphört? Jag har mycket svårt att tänka mig detta - eftersom banan ändrades i höjdled i samband med anslutningen till dubbelspårsbron hade en förbindelse till gamla bron blivit tämligen dyrbar.

Stocksund: När bröts anslutningen till gamla bron?

av Anders Sandgren, Monday, June 12, 2023, 19:31 (694 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Troligen togs kontaktledningen ner tämligen omgående. På wikipedia om bron finns en bild där spåren ligger och stolpaarna står men luftledningen är borta. Brons överdel revs maj-98 enligt vad som skrivs där. Jag antar att spåren revs innan det.
Det var omdiskuterat om bron skulle tas bort eller göras om till gång- och cykelbana, men segelbåtsägarna innanför bron vann...

av Överkörmästaren, Tuesday, June 13, 2023, 07:01 (694 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Roslagsbanan stoppade trafiken förbi Stocksund i slutet av mars 1996 för att kunna ansluta banan till den nya dubbelspåriga bron. I augusti 1996 startade trafiken igen, nu alltså över nya bron.

Som jag minns det bröts anslutningarna till gamla bron både från norr och söder ganska snart efter att trafiken stoppats. Därefter borde det alltså inte ha varit möjligt att trafikera den gamla bron med järnvägsfordon. Nu har emellertid Sällskapet Amorina i Stocksund hittat en fin vinterbild som visar ett trevagns X10p-tåg på gamla bron. Fotograf är Mikael Röhr, och jag tror mig ha sett bilden tidigare, oklart var. Bildens metadata anger att den är tagen den 5 december 1997, vilket jag påstår är fel. Kanske hade fotografen fel datuminställning i kameran? Eller fanns det faktiskt kvar ett av mig helt bortglömt spår till gamla bron, så att någon kunde köra ut ett tåg där nästan två år efter att trafiken upphört? Jag har mycket svårt att tänka mig detta - eftersom banan ändrades i höjdled i samband med anslutningen till dubbelspårsbron hade en förbindelse till gamla bron blivit tämligen dyrbar.

Nä, naturligtvis fanns det ingen sådan anslutning. Det var nästan så att det stod folk och lossade skarvjärn så snart sista vagnen passerat, i alla fall var förbindelserna brutna på båda sidorna inom några dagar. På norra sidan byggde man en tillfällig förbindelse mellan Mörby station och verkstaden, och på södra sidan var det rena schaktningen, som du skriver.

Antar att det är den här omslagsbilden det handlar om? Det känns som att 5 december 1995 är troligare, men det skulle också kunna vara t ex mars 1996, det var en snörik vinter och det var fortfarande snö när sista tåget gick över gamla bron.

av Leif B, Tuesday, June 13, 2023, 09:17 (694 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nä, naturligtvis fanns det ingen sådan anslutning. Det var nästan så att det stod folk och lossade skarvjärn så snart sista vagnen passerat, i alla fall var förbindelserna brutna på båda sidorna inom några dagar. På norra sidan byggde man en tillfällig förbindelse mellan Mörby station och verkstaden, och på södra sidan var det rena schaktningen, som du skriver.

Antar att det är den här omslagsbilden det handlar om? Det känns som att 5 december 1995 är troligare, men det skulle också kunna vara t ex mars 1996, det var en snörik vinter och det var fortfarande snö när sista tåget gick över gamla bron.

Kan komplettera med att söder om gamla plankorsningen "Mormors Grind" bytte järnvägen plats med Vasavägen, så att plankorsningen kunde tas bort. Där byggdes nya Vasavägen på gamla järnvägsbankens plats och nya järnvägen där Vasavägen gått. Med andra ord, för att kunna bygga nya järnvägen måste Vasavägen först flyttas till sitt nya läge. Då måste först gamla järnvägen schaktas bort. Man kan jämföra gamla och nya sträckningen genom att dra kanten mellan historsiskt och nytt flygfoto fram och tillbaka, se länken.

Seanre har både Lidl och en rad bostadshus byggts på banvallen lite längre söderut.

av Anders Sandgren, Tuesday, June 13, 2023, 10:02 (694 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det sista tåget över bron kan ju varit ett kontaktledningståg som plockade ner tråden. Men då kanske de redan börjat lossa bultarna...

av Överkörmästaren, Tuesday, June 13, 2023, 11:42 (694 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det sista tåget över bron kan ju varit ett kontaktledningståg som plockade ner tråden. Men då kanske de redan börjat lossa bultarna...

Inte vet jag. Det satt kvar en massa kontaktledningsgrejer och vissa ledningar (telekabeln?) i stolparna även när man rivit spåret.

Hittade några bilder från 1996 i garderoben, ursäkta kvaliteten och om de blir felvända, hinner inte fixa mer nu. [image][image]

av Gunnar Ekeving, Tuesday, June 13, 2023, 16:38 (694 dagar sedan) @ Överkörmästaren

ja, det är den bilden.

av ztenlund, Thursday, June 15, 2023, 18:15 (692 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Är bilden ens tagen med digitalkamera? Det framstår inte som särskilt sannolikt 1996 (eller 1997), även om det inte är komplett omöjligt*. Och väldigt få kameror för 135-film kan mig veterligen skriva datum utan att göra det på själva bilden. Enstaka avancerade kunde lagra data i själva kameran som man kunde tanka ut. APS-systemet (tautologi) kan däremot skriva datum i datan för varje bild. Det skriver ju även data för valt sidförhållande för bilden (det tillämpas vid kopieringen, på rullen är det samma). Systemet lanserades dock just 1996, så då var man i så fall snabb...

Mest sannolikt är nog ändå att datumet är satt vid skanning, skulle jag säga. Om det sedan avser skanningsdatum eller fotograferingsdatum utifrån anteckning, minnesbild eller annat kan man väl sedan spekulera vidare om.

*Den tidens digitalkameror var ju inte så imponerande prestandamässigt. Nikon D1 som nog blev starten för en bredare digitalisering på fotosidan hos tidningar kom först 1999, även om det fanns enstaka astronomiskt dyra (och ibland väldigt klumpiga) systemkameror tidigare.

Bilden kanske ej tagen med digitalkamera

av Gunnar Ekeving, Thursday, June 15, 2023, 20:30 (691 dagar sedan) @ ztenlund

Är bilden ens tagen med digitalkamera? Det framstår inte som särskilt sannolikt 1996 (eller 1997), även om det inte är komplett omöjligt*.
...
Mest sannolikt är nog ändå att datumet är satt vid skanning,

Ett bra påpekande - det var väl faktiskt först efter 2000 som bra digitalkameror blev riktig vanliga.

av Lennart Petersen, Thursday, June 15, 2023, 22:20 (691 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Är bilden ens tagen med digitalkamera? Det framstår inte som särskilt sannolikt 1996 (eller 1997), även om det inte är komplett omöjligt*.
...
Mest sannolikt är nog ändå att datumet är satt vid skanning,

Ett bra påpekande - det var väl faktiskt först efter 2000 som bra digitalkameror blev riktig vanliga.

Dom utvecklades ju hela tiden succesivt till allt bättre prestanda.
Enligt Wiki https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Digitalkamera så hade en normalkamera 2000 en upplösning på 3 megapixel vilket blev till 36 mehapixel 2016. Och en mängd funktioner man bara kunnat drömma om på en analog kamera som att regleta vit alans, bildstabilisator eller att kunna ställa in önskat ASA-tal för ljuskänslighet. Och det skapades en fil för varje bild som angav hur den skapats med tidsangivelse (om man nu ställt in kameran rätt ) och rentav position om den har GPS .
Mordet på Engla löstes rätt snabbt av att en person som köpt en digitalkamera ville prova funktionen autofocus mot rörligt mål, gick ner till vägen och tog en bild på en tjej som cyklade förbi och sedan på en bil som kom efter. Med tidsangivelserna gick det att räkna ut när bilen varit ikapp... med tragisk följd .
Är vi tillbaks i analog filmtid så fick man ju månad och år angivet på framkallad film eller kopior från laboratoriet men det kunde ju dröja länge innan man lämnade in en film om man inte fotade så flitigt. På posten såg vi en rejäl drös med film till labben i Januari och i September.

av ztenlund, Friday, June 16, 2023, 10:34 (691 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Enligt Wiki https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Digitalkamera så hade en normalkamera 2000 en upplösning på 3 megapixel vilket blev till 36 mehapixel 2016. Och en mängd funktioner man bara kunnat drömma om på en analog kamera som att regleta vit alans, bildstabilisator eller att kunna ställa in önskat ASA-tal för ljuskänslighet. Och det skapades en fil för varje bild som angav hur den skapats med tidsangivelse (om man nu ställt in kameran rätt ) och rentav position om den har GPS .

Den där artikeln (som den ser ut per idag) innehåller gott om direkta felaktigheter och saknar referenser. Sedan står det förvisso inte att en "normalkamera" hade angivna upplösningar, utan en högupplöst. För att ta ett exempel på felaktigheter, så kan vi ta just de där 36 MP, som kom 2012 i Nikon D800/D800E. Detta är också oräknat mellanformat, som hade sådan upplösning tidigare.

Jag ska inte gräva ned mig i detta, eftersom det egentligen inte hör till ämnet, men vill ändå påpeka att den artikeln hör till den sämre typen på Wikipedia, där någon skrivit efter eget huvud och nästan helt utan referenser och tyvärr fått in en hel del felaktigheter. Att ett så pass "vanligt" ämne fått stå i det skicket så länge som det ser ut att ha gjort, är lite förvånande.

av Lennart Petersen, Friday, June 16, 2023, 23:08 (690 dagar sedan) @ ztenlund

Den där artikeln (som den ser ut per idag) innehåller gott om direkta felaktigheter och saknar referenser. Sedan står det förvisso inte att en "normalkamera" hade angivna upplösningar, utan en högupplöst. För att ta ett exempel på felaktigheter, så kan vi ta just de där 36 MP, som kom 2012 i Nikon D800/D800E. Detta är också oräknat mellanformat, som hade sådan upplösning tidigare.

Jag ska inte gräva ned mig i detta, eftersom det egentligen inte hör till ämnet, men vill ändå påpeka att den artikeln hör till den sämre typen på Wikipedia, där någon skrivit efter eget huvud och nästan helt utan referenser och tyvärr fått in en hel del felaktigheter. Att ett så pass "vanligt" ämne fått stå i det skicket så länge som det ser ut att ha gjort, är lite förvånande.

Då är du säkert välkommen att ändra i Wikipedia, Wiki bygger ju på korrektion av användarna.
Men poängen var att digitalkamerorna har utvecklats så snabbt och lämnar gammaldags kameror långt efter sig.

Time: 241
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1152
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1298
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2707

[x]
[*]