Vagnvågen i Hagfors (Byggnad)

av Tomas J, Tuesday, June 27, 2023, 21:02 (693 dagar sedan)

På den övre bangården i Hagfors fanns en vagnvåg, en liten oansenlig brunfärgad byggnad. Den verkar inte alls ha fångat fotografers intresse (inte heller mitt verkar det) för av alla bilder jag har på min dator finns den bara på ett fåtal och syns bara perifert och har inte alls varit huvudmotivet. Är det någon som var mer påpasslig och har möjlighet att posta en bild här?

När jag ändå håller på att fråga, när uppfördes den? Hur länge fanns det en vagnvåg på platsen? Är det någon som vet något om hur vagnar vägdes, alltså för vilka tåg och destinationer, var det för malm/skrot, avgående ämnen eller vad användes den för?

Tack på förhand!

Vagnvågen i Hagfors

av bengt24, Tuesday, June 27, 2023, 21:12 (693 dagar sedan) @ Tomas J

Jag har ett foto någonstans, ska leta så fort jag hinner.

Vagnvågen i Hagfors

av tobbe, Tuesday, June 27, 2023, 21:55 (693 dagar sedan) @ Tomas J

En fundering: I Deje fanns ju också vagnvåg för att väga vid påkörning av lastade normalspårvagnar med skrot till "transportörerna" mot Hagfors som överföringsvagnarna kallades på NKlj. Där kunde man vad jag såg om vagnen var snedlastad via 2 visarinstrument på omlastningsmagasinets vägg samtidigt som den vägdes innan påkörning. Detta skedde på samtliga vagnar som skulle mot Hagfors. Det var så som jag fick höra av växlingsledaren för NKlj-tåget
Göte(ev. Gösta) Andersson vid min resa Hagfors-Deje t.o.r. sista veckan innan nedläggning med framlidne lokföraren Bror Henriksson. Kanske den funkade på samma sätt i Hagfors?? Tänker jag rätt eller har jag hört fel? Balansen på de lastade vagnarna var nog väldigt viktig under transporten från A till B för annars förelåg väl tipprisk??
tobbe

Vagnvågen i Hagfors

av Tomas J, Tuesday, June 27, 2023, 22:53 (693 dagar sedan) @ tobbe

Ja just det, där fanns ju också en! Och att man installerade (eller tänkte installera?) någon slags elektronik/programvara som skulle känna av snedlast? Mitt minne av vagnvågen i Hagfors är dock att den var tämligen analog och inte kände snedlast. Kikade man in var där bara en stor visartavla mitt för spåret. Men det var länge sen, kan ha fel... Eller missuppfattat.

Vagnvågen i Hagfors

av Anders.k., Wednesday, June 28, 2023, 12:18 (692 dagar sedan) @ Tomas J

Ja just det, där fanns ju också en! Och att man installerade (eller tänkte installera?) någon slags elektronik/programvara som skulle känna av snedlast? Mitt minne av vagnvågen i Hagfors är dock att den var tämligen analog och inte kände snedlast. Kikade man in var där bara en stor visartavla mitt för spåret. Men det var länge sen, kan ha fel... Eller missuppfattat.

Iomed att vagnarna stod på transportör så var ju detta lite speciellt .

Man måste ju väga in och väga ut vagnar med skrot bla annars så vet man ju inte hur mycket man köpt , därför måste nog vagnen vägas in en andra gång i Deje så man får Sj vagnen och transportörer på samma vågkort då ekipaget säkert kan diffa på några kilo även om det är samma typer.
Och så vägde man antagligen ut i Hagfors och voila så fick man fram hur mycket skrot man köpt.
Skulle SJ väga ut vagnen i Deje så tog dom så klart betalt för det.

Gasolvagnar är också viktigt att väga så man vet om vagnen är tömd riktigt.
Tankvagnar, speciellt för gas är viktiga att väga så man vet hur mycket som lastats resp lossats då dom aldrig är riktigt tomma.

M.V.H Anders.k.

Vagnvågen i Hagfors

av Göran Kannerby, Wednesday, June 28, 2023, 12:47 (692 dagar sedan) @ Anders.k.

Tankvagnar, speciellt för gas är viktiga att väga så man vet hur mycket som lastats resp lossats då dom aldrig är riktigt tomma.

Viktigaste är att väga gasvagnar efter lastning så att de inte blir överlastade. Annars kan lite soluppvärmning leda till en explosion.

Vagnvågen i Hagfors. Gas från Hagfors?

av Leif B, Wednesday, June 28, 2023, 18:59 (692 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Viktigaste är att väga gasvagnar efter lastning så att de inte blir överlastade. Annars kan lite soluppvärmning leda till en explosion.

Men har man verkligen lastat gasvagnar i Hagfors? Vilken gas producerades där?

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, June 28, 2023, 19:37 (692 dagar sedan) @ Leif B

Jag är ingen expert på NKlJ, men gick det inte lastade smalspåriga timmervagnar söderut? Det borde ha funnits anledning att väga dem.

av tobbe, Wednesday, June 28, 2023, 21:06 (692 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Ja, det gjorde väl så när hela sträckan från Hagfors - Karlstad - Skoghall var intakt. Minns från en SJK-resa i början av 1970-talet då jag och kompisen bilade till Värmland och gjorde ett uppehåll i Karlstad och såg En E/E2 maskin med vagnar (minns ej loknumret) stod vid plattform. När tåget rullat vidare så körde vi mot Kilhållet(Skåre?) och tog några bilder på linjen och återvände sedan till Karlstad C och när vi var på väg att rulla vidare så dundrade ett långt NKlj-timmertåg på 3-skenspåret från Hagfors draget med ett Falunlok via Karlstad C mot Skoghall. Kommer ej ihåg årtalet och tyvärr hade min film tagit slut just vid detta tillfälle så några kort på detta tåg missade jag totalt.:-(
tobbe

av tobbe, Wednesday, June 28, 2023, 23:18 (692 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: 3-rälssträckan fanns väl mellan Karlstad Ö - Karlstad C - Skoghall vad jag minns.
tobbe

av Anders.k., Sunday, July 02, 2023, 11:28 (688 dagar sedan) @ Leif B

1968 byggs i Hagfors järnverk en rullbottenugn för härdning och den eldas med gasol , 1972 byggs en till och nu tar man in mycket gasol från Stenungsund i tankvagn självklart då på överföringsvagn sista biten.
Dom ersätter oljeeldade äldre ugnar .
Vet inte riktigt hur länge dom är i bruk (dom kan vara i bruk idag), det går behållare med järnväg upp till Karlstad med gasol länge efter att smalspåret lagts ner.

M.V.H Anders.k.

Vagnvågen i Hagfors

av Anders.k., Wednesday, June 28, 2023, 20:17 (692 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Exploderar nej verkligen inte
Däremot så pyser det ut genom säkerhetsventil och händer det på linjen så märker ingen det , men händer det på en bangård så kastar sig folk runt på telefonen och så är platsen avspärrad en halv dag .
Tyvärr är okunskapen så stor att det kastas på telefonen även av kondens som det blir runt tankvagnar i väldigt varmt väder

Mvh Anders k

Vagnvågen i Hagfors

av Göran Kannerby, Wednesday, June 28, 2023, 21:48 (692 dagar sedan) @ Anders.k.

Exploderar nej verkligen inte
Däremot så pyser det ut genom säkerhetsventil och händer det på linjen så märker ingen det , men händer det på en bangård så kastar sig folk runt på telefonen och så är platsen avspärrad en halv dag .
Tyvärr är okunskapen så stor att det kastas på telefonen även av kondens som det blir runt tankvagnar i väldigt varmt väder

Nu är det så att säkerhetsventilen ska betraktas på samma sätt som en jordstång, dvs den måste finnas men man måste göra allt för att den inte ska behövas.

Det jag syftade på med explosion var naturligtvis om säkerhetsventilen inte fungerar.

Vagnvågen i Hagfors

av Littera JS, Wednesday, June 28, 2023, 08:17 (693 dagar sedan) @ Tomas J

Här en bild från vagnvågen maj 1990. Har inte noterat om det är övre bangården men tycker att det ser ut så

[image]

Vagnvågen i Hagfors

av tobbe, Wednesday, June 28, 2023, 10:21 (692 dagar sedan) @ Littera JS

Övre bangården mittemot stationshuset
tobbe

Treskenevagnvågen i Hagfors

av Peter B, Thursday, June 29, 2023, 12:46 (691 dagar sedan) @ Littera JS

Här ser man ju att det var en treskens-vagnvåg. Den köptes ju i den veva man planerade att bygga om Hagfors-Deje-(-Karlstad) till först treskenspår, och sen normalspår.

På Herrhagsbangården i Karlstad fanns en liknande vagnvåg.

av Göran Kannerby, Sunday, July 02, 2023, 10:22 (688 dagar sedan) @ Peter B

Här ser man ju att det var en treskens-vagnvåg. Den köptes ju i den veva man planerade att bygga om Hagfors-Deje-(-Karlstad) till först treskenspår, och sen normalspår.

Det kan ju också ha varit så enkelt att man köpte en normalspårsvåg, satte dit en 1067-räl, men ansåg det onödigt att plocka bort 1435-rälen, alldeles oberoende av eventuella konkreta planer på att få nytta av den.

av Peter B, Sunday, July 02, 2023, 10:55 (688 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det kan ju också ha varit så enkelt att man köpte en normalspårsvåg, satte dit en 1067-räl, men ansåg det onödigt att plocka bort 1435-rälen, alldeles oberoende av eventuella konkreta planer på att få nytta av den.

Ja, det kan ju var så enkelt att man hittade två överblivna vågar i Blekinge? Mycket kan vara enkelt...

Den var det enkelt att det finns dokument på Värmlandarkiv, för de som har lust/tid, att gå igenom vad som behövde göras för att bygga om banan. Det var 30 år sedan jag läste dessa så en del av minnet har vittrat bort.

av Göran Kannerby, Sunday, July 02, 2023, 18:20 (688 dagar sedan) @ Peter B

Ja, det kan ju var så enkelt att man hittade två överblivna vågar i Blekinge? Mycket kan vara enkelt...

Den var det enkelt att det finns dokument på Värmlandarkiv, för de som har lust/tid, att gå igenom vad som behövde göras för att bygga om banan. Det var 30 år sedan jag läste dessa så en del av minnet har vittrat bort.

Förlåt om jag var otydlig. Jag menade inte alls att du hade fel utan påtalade enbart att det inte är säkert att du har rätt. Även om vågen köptes när breddning planerades behöver det inte finnas ett direkt samband mellan detta och den tredje skenan.

(och så var der naturligtvis en 891-räl som sattes dit, på den punkten hade jag uppenbart fel)

Vagnvågen i Hagfors

av P Forsström, Saturday, July 01, 2023, 21:40 (689 dagar sedan) @ Tomas J

Här är två bilder från juli 1979. Placeringen på övre bangården framgår rätt så väl.[image][image]

Vagnvågen i Hagfors

av Tomas J, Sunday, July 02, 2023, 23:31 (688 dagar sedan) @ Tomas J

Stort tack för bilderna och alla kommentarer! Bilderna från -79 är ju intressanta då de visar papptak, vilket sedan blev plåttak.

Jag tänkte inte under hela min uppväxt i Hagfors på att det var en treskens-vagnvåg! Tack för påpekandet, vilket ju förenklar dateringen en del.

Ingen vagnvåg fanns ju i Finnshyttan, så vagnar därifrån vägdes kanske när de kom till Hagfors? Eller inte alls med tanke lastens karaktär (malm/slig)?

Bilder är av fortsatt intresse!

/Tomas J

Time: 272
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1119
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1228
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2639

[x]
[*]