Platsidentifieringshjälp önskas - transformatorvagn (Elektrifiering/elektrisk drift)
Bilen verkar att vara en Volvo L248 på 100 hk och tillverkad tidigast 1950. Foco-kranen är tidigast från 1949.
Att ge sig ut på långtur, ca 50 mil, med ett obromsat släp i vinterföre kan inte ha varit möjligt ca 1950. Då var tillåtet axeltryck ca 6 ton och boggitrycket 8 a' 10 ton.
En klasskamrats far drog i början av 1950-talet på sommarföre en grävmaskintrailer (med dragstång) med en likadan Volvo. I en backe orkade inte ekipaget. Då kopplades en likadan lastbil till i bakänden på trailern med en stång för påskjutning. Tydligen var det inte första gången det praktiserades enär stången redan fanns.
Vad jag minns var trailern obromsad och hade fyra däck på framvagnen och 8 däck i ofjädrat pendelmontage på tvären bak.
Det verkar inte att finnas möjlighet att koppla en stång i bakänden på transformatorvagnen vilket omöjliggjorde att koppla till en andra bil för bromsning och påskjutning.