Postkupéns blå lampa (Fordon: vagnar)

av Sven-Erik B, Monday, July 10, 2023, 20:35 (678 dagar sedan)

På 60-talet åkte jag varje måndagsmorgon med persontåg från Alvhems station till Trollhättan. I tåget ingick en postkupé. När tåget hade stannat öppnades en sidodörr i postkupén och ovanför dörren tändes en blå lampa. På perrongen väntade Erik Gustavsson som fick ta emot postsäckar med dagens post till Alvhem. När detta var klart stängdes sidodörren och den blå lampan slocknade. Postkupén var klar för avgång. När resenärsutbytet var klart kunde tågklarerare Roland Carlsson ge avgång till tåget som rullade vidare norrut på Bergslagsbanan. Erik Gustavsson knallade hemåt med den gula postakärran till hustru Agnes som var föreståndare för Alvhems postkontor.
PS Agnes hade en välfylld kakburk som ibland kunde öppnas för vissa priviligerade besökare.

Postkupéns blå lampa

av Sune Göthe, Tuesday, July 11, 2023, 09:26 (677 dagar sedan) @ Sven-Erik B

Av vad jag minns från slutet av 50-talet på sträckan Alvesta - Karlskrona (pkp 121 och 134) framträder en annan bild: när postutbytet var klart tändes den blå lampan med blinkande sken som tecken till tågbefälhavaren och tågklareraren att man kunde avgå.

Postkupéns blå lampa

av Stig Lagergren, Tuesday, July 11, 2023, 10:10 (677 dagar sedan) @ Sune Göthe

Av vad jag minns från slutet av 50-talet på sträckan Alvesta - Karlskrona (pkp 121 och 134) framträder en annan bild: när postutbytet var klart tändes den blå lampan med blinkande sken som tecken till tågbefälhavaren och tågklareraren att man kunde avgå.

Så minns jag det också och det torde nog vara det rätta användningssättet.

Postkupéns blå lampa

av tobbe, Tuesday, July 11, 2023, 11:18 (677 dagar sedan) @ Sune Göthe

Så var det även under 1980-talets mitt när jag var tbfh.
tobbe

Postkupéns blå lampa

av Ulf Pålsson, Wednesday, July 12, 2023, 10:49 (676 dagar sedan) @ Sven-Erik B

Som andra redan har antytt i tråden innebar det blåa blinkande skenet på utsidan av en postvagn att all posthanteringen i tåget var avslutad. Jag kan bidra med följande.

Den blå indikeringslamporna togs in i trafikreglerna (Säo) 1952 under benämningen postsignallyktor, ”som genom blinkande blått sken angiva att postutväxling är avslutad”. De togs in i avsnitt A Signalföreskrifter, kapitel III Signalmedel och signaler på tåg- och småfordon.

1959 försvann de ur trafikreglerna (säo), och bestämmelserna fördes över till andra regelverk, möjligen till konduktörsinstruktionen (knri) med efterföljare.

1996 återfördes de till trafikreglerna (säo), nu under benämningen indikeringslampa ’klart’ på postvagn, som – något oegentligt – beskrevs under rubriken Signalredskap. Signalbeskedet för blått blinkande sken var ”klart med posthanteringen”.

Användningen av indikeringslampan på postvagnar torde ha upphört i slutet av 1990-talet, men i trafikreglerna slopades indikeringslampan och dess signalbesked inte förrän 2009, i samband med att säo ersattes av JTF.
/up

Postkupéns blå lampa

av Ingemar B, Wednesday, July 12, 2023, 17:07 (676 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Även restaurangvagnen R1 hade blå blinkande lampa. Detta indikerade att vagnen saknade tågvärme. Vilket var nödvändigt för omformaren skulle gå och leverera spänning till köket.
Ingemar fd tågmästare.

Postkupéns blå lampa

av mamma Ulla, Wednesday, July 12, 2023, 17:25 (676 dagar sedan) @ Ingemar B

Även restaurangvagnen R1 hade blå blinkande lampa. Detta indikerade att vagnen saknade tågvärme. Vilket var nödvändigt för omformaren skulle gå och leverera spänning till köket.
Ingemar fd tågmästare.

En del gamla vagnar på Roslagsbanan hade en blå lampa inne i vagnen. Den visade att laddningen fungerade. Om den inte gjorde det, så la belysningen av så småningom.

Det var bara vissa vagnar som hade generatorladdning till belysningen. Det finns säkert många här på forat som har koll, men det måste väl ha varit vagnar som tidigare hade gått på oelektrifierade linjer uppe i norra Roslagen?

/Ulla, f.d. pjatt

Postkupéns blå lampa

av tobbe, Wednesday, July 12, 2023, 19:22 (676 dagar sedan) @ Ingemar B

Det fanns ju även en blå generatorlampa i äldre vagnars vestibuler som skulle lysa under gång och att när den lyste skulle laddning o även dörrförreglingen vara aktiv. Länge sedan jag gjorde teknisk vagntjänst i Hagalund;-)
tobbe


Time: 249
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1269
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1416
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2947

[x]
[*]