Postkupéns blå lampa (Fordon: vagnar)
Som andra redan har antytt i tråden innebar det blåa blinkande skenet på utsidan av en postvagn att all posthanteringen i tåget var avslutad. Jag kan bidra med följande.
Den blå indikeringslamporna togs in i trafikreglerna (Säo) 1952 under benämningen postsignallyktor, ”som genom blinkande blått sken angiva att postutväxling är avslutad”. De togs in i avsnitt A Signalföreskrifter, kapitel III Signalmedel och signaler på tåg- och småfordon.
1959 försvann de ur trafikreglerna (säo), och bestämmelserna fördes över till andra regelverk, möjligen till konduktörsinstruktionen (knri) med efterföljare.
1996 återfördes de till trafikreglerna (säo), nu under benämningen indikeringslampa ’klart’ på postvagn, som – något oegentligt – beskrevs under rubriken Signalredskap. Signalbeskedet för blått blinkande sken var ”klart med posthanteringen”.
Användningen av indikeringslampan på postvagnar torde ha upphört i slutet av 1990-talet, men i trafikreglerna slopades indikeringslampan och dess signalbesked inte förrän 2009, i samband med att säo ersattes av JTF.
/up