Det lite märkliga är att de de olika danska böcker som beskriver personvagnar och trafiken tas detta fenomen upp när det gäller trafiken på kontinenten men egentligen föga när det gäller trafiken till Sverige. Inte heller gör tyska käller på Internet det.
Så frågan är om det var särskilt omfattande vid just den tid vi diskuterar.
Eller, rättare sagt: Det var egentligen när ABo24-vagnarna kom som Sverige hade något i utbyte i trafiken, och om jag förstår det rätt så användes de mest i utbyte med holländska och tyska vagnar, i tåg typ Skandinavien-Holland-Expressen och Nordvästexpressen.
I Danmark har givits ut en hel serie böcker med titeln "Internationale godstog via..." Øresund, Jylland, Gedser, Rødby". Där nämns inte de efterfrågade vagnarna eller något vagnombyte med Sverige under 1950-talet.
I boken !Danske Personvogne" hittar man inte heller några referenser till att de skulle används i skandinavisk trafik. Det närmaste jag kan komma är användning i den danska Nordpilen (på Jylland).
Så fortfarande blir slutsatsen att just CM- och CO-vagnar med största sannolikhet inte användes i Sverige. Och jag får fortfarande känslan att det är först när danskarna börjar bygga nya personvagnar på 1960-talet av UIC-standard (från 1964 och framåt) som dessa kunde ses i Sverige.