Danska vagnar i Sverige på femtiotalet (Bilder efterlyses). (Fordon: vagnar)

av Rubensgården, Wednesday, July 12, 2023, 18:19 (677 dagar sedan)

Hur vanligt var det med danska (edit: gods/slutedit) vagnar i Sverige på femtiotalet och hur långt upp i landet gick de?
Har någon historiska bilder? Min baktanke är så klart Dekas fina vagnar i H0.

Danska vagnar i Sverige på femtiotalet (Bilder efterlyses).

av johanmmolin, Wednesday, July 12, 2023, 19:29 (677 dagar sedan) @ Rubensgården

Jag antar att du avser personvagnar.

Jag har ett i sakta mak gående flerårigt projekt att försöka utröna detta genom att sammanställa ett antal olika källor kring internationell trafik. Inte minst just dansk litteratur finns det gott om.

https://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=3975

Av det jag har hittat så blir svaret tyvärr - nej, det hörde i varje fall till undantagen att danska personvagnar syntes i Sverige vid den tiden.
Franska, holländska och tyska (DB), ja, men inte danska.

Jag förstår din trängtan, ty det DEKAS gör hör till det finaste i modellväg vi har sett, men det var först senare generationers danska vagnar som kom till Sverige, inte dessa.

av Göran Kannerby, Wednesday, July 12, 2023, 19:42 (677 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag har ett i sakta mak gående flerårigt projekt att försöka utröna detta genom att sammanställa ett antal olika källor kring internationell trafik. Inte minst just dansk litteratur finns det gott om.

Av det jag har hittat så blir svaret tyvärr - nej, det hörde i varje fall till undantagen att danska personvagnar syntes i Sverige vid den tiden.

Jag förstår din trängtan, ty det DEKAS gör hör till det finaste i modellväg vi har sett, men det var först senare generationers danska vagnar som kom till Sverige, inte dessa.

Jag som trodde att vagnkilometersutbytet (i persontrafiken) funnits "i alla tider". Detta gick ut på att om SJ-vagnar rullade 10 000 kilometer i Danmark skulle DSB-vagnar rulla 10 000 km i Sverige. När infördes det?

av Lennart Petersen, Wednesday, July 12, 2023, 22:37 (677 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag som trodde att vagnkilometersutbytet (i persontrafiken) funnits "i alla tider". Detta gick ut på att om SJ-vagnar rullade 10 000 kilometer i Danmark skulle DSB-vagnar rulla 10 000 km i Sverige. När infördes det?

Ja så var det länge och det. gällde i vart fall på 50-talet. Så jag minns att på Vkb kunde det gå en och annan dansk personvagn, ofta i Oslotågen. Men så värst många var dom onte, det gällde ju att jämna ut den rätt korta 44km sträckan Helsingör-Köpenhamn.

av johanmmolin, Wednesday, July 12, 2023, 23:32 (676 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det lite märkliga är att de de olika danska böcker som beskriver personvagnar och trafiken tas detta fenomen upp när det gäller trafiken på kontinenten men egentligen föga när det gäller trafiken till Sverige. Inte heller gör tyska käller på Internet det.

Så frågan är om det var särskilt omfattande vid just den tid vi diskuterar.

Eller, rättare sagt: Det var egentligen när ABo24-vagnarna kom som Sverige hade något i utbyte i trafiken, och om jag förstår det rätt så användes de mest i utbyte med holländska och tyska vagnar, i tåg typ Skandinavien-Holland-Expressen och Nordvästexpressen.

I Danmark har givits ut en hel serie böcker med titeln "Internationale godstog via..." Øresund, Jylland, Gedser, Rødby". Där nämns inte de efterfrågade vagnarna eller något vagnombyte med Sverige under 1950-talet.
I boken !Danske Personvogne" hittar man inte heller några referenser till att de skulle används i skandinavisk trafik. Det närmaste jag kan komma är användning i den danska Nordpilen (på Jylland).

Så fortfarande blir slutsatsen att just CM- och CO-vagnar med största sannolikhet inte användes i Sverige. Och jag får fortfarande känslan att det är först när danskarna börjar bygga nya personvagnar på 1960-talet av UIC-standard (från 1964 och framåt) som dessa kunde ses i Sverige.

av Ola Ahlström, Wednesday, July 12, 2023, 21:54 (677 dagar sedan) @ Rubensgården

En källa av flera kan vara boken "DSB godsvogne 1945-1965 1, del Litra G til U" som ta bland annat upp trafiken till sverige. Här kan man till exempel läsa om transporterna av sockerbetor till Hasslarp och Karpalund med vagnar litt PB. Boken var den första i en serie av flera och såldes snabbt slut när den gavs ut 2016.
En annan uppgift ur boken är att 1954/55 transporterades in- och ut från Danmark/Sverige 500 000 ton med godsvagnar så detta borde skett med såväl svenska som danska godsvagnar.

Ola Ahlström
Malmö

av Carl-Johan, Thursday, July 13, 2023, 10:17 (676 dagar sedan) @ Ola Ahlström

[image]
SJ 1842 i Grycksbo 1959 med dansk G-vagn först i tåget.

av Rubensgården, Thursday, July 13, 2023, 12:39 (676 dagar sedan) @ Carl-Johan

Tack för alla svar. Den danska G-vagnen- tog du det på taklinjen? Grycksbo börjar ju bli en bit upp i landet. Är dålig på att känna igen vagnar från andra länder men jobbar på det.

av Carl-Johan, Friday, July 14, 2023, 16:56 (675 dagar sedan) @ Rubensgården

Första vagnen var en DSB litt HD ned en kunglig krona målad ovanför numret. De danska G-vagnarna var elegant mörkbruna. Jag åkte själv med tåget från Falun till Grycksbo sommaren 1958.

se vidare under Scandia fabriksfotos på Jydsk Model Jernbaneklubs arkiv på www.godsvogne.dk

//Carl-Johan Jargenius

Time: 257
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1218
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1360
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 11120

[x]
[*]