Danska vagnar i Sverige på femtiotalet (Bilder efterlyses). (Fordon: vagnar)
Jag antar att du avser personvagnar.
Jag har ett i sakta mak gående flerårigt projekt att försöka utröna detta genom att sammanställa ett antal olika källor kring internationell trafik. Inte minst just dansk litteratur finns det gott om.
https://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=3975
Av det jag har hittat så blir svaret tyvärr - nej, det hörde i varje fall till undantagen att danska personvagnar syntes i Sverige vid den tiden.
Franska, holländska och tyska (DB), ja, men inte danska.Jag förstår din trängtan, ty det DEKAS gör hör till det finaste i modellväg vi har sett, men det var först senare generationers danska vagnar som kom till Sverige, inte dessa.
Jag som trodde att vagnkilometersutbytet (i persontrafiken) funnits "i alla tider". Detta gick ut på att om SJ-vagnar rullade 10 000 kilometer i Danmark skulle DSB-vagnar rulla 10 000 km i Sverige. När infördes det?
Ja så var det länge och det. gällde i vart fall på 50-talet. Så jag minns att på Vkb kunde det gå en och annan dansk personvagn, ofta i Oslotågen. Men så värst många var dom onte, det gällde ju att jämna ut den rätt korta 44km sträckan Helsingör-Köpenhamn.