Rörliga broar på museibanor (Bana)
Hur många rörliga broar finns det på museibanor i Sverige idag? Och ligger alla i tågspår/huvudspår?
Hur många rörliga broar finns det på museibanor i Sverige idag? Och ligger alla i tågspår/huvudspår?
Hur många rörliga broar finns det på museibanor i Sverige idag? Och ligger alla i tågspår/huvudspår?
Ingen på Upsala-Lenna Järnväg.
Hur många rörliga broar finns det på museibanor i Sverige idag? Och ligger alla i tågspår/huvudspår?
Det finns inga. Tyvärr. /HP
Har inte DVVJ någon?
Har inte DVVJ någon?
DVVJ är inte en museibana utan en stiftelse bestående av kommunerna i trakten som kör turisttrafiken, hyr ut dressiner och arrenderar banan norr om Billingsfors. Norr om Billingsfors är det DVVJ som sköter underhållet. Den rörliga bron vid Tjugonde slussen är alltså Trafikverkets bro men sköts av DVVJ.
Har inte DVVJ någon?
DVVJ är inte en museibana utan en stiftelse bestående av kommunerna i trakten som kör turisttrafiken, hyr ut dressiner och arrenderar banan norr om Billingsfors. Norr om Billingsfors är det DVVJ som sköter underhållet. Den rörliga bron vid Tjugonde slussen är alltså Trafikverkets bro men sköts av DVVJ.
Jaså, äger TRV fortfarande banan norr om Billingsfors? Gäller det även upp mot Årjäng?/HP
Aha. Huru med IB?
Finns det inte en vid Långbron också? Eller är det samma med ett annat namn?
Finns det inte en vid Långbron också? Eller är det samma med ett annat namn?
Det finns tre rörliga broar på DVVJ.
Håverud och Långbron ligger på TRV-förvaltad sträcka och Tjugonde ligger på den av DVVJ förvaltade sträckan.
Finns det inte en vid Långbron också? Eller är det samma med ett annat namn?
Det finns tre rörliga broar på DVVJ.
Håverud och Långbron ligger på TRV-förvaltad sträcka och Tjugonde ligger på den av DVVJ förvaltade sträckan.
Men det är som sagt inte en museibana. Så svaret på ursprungsfrågan är ”noll” eller ”nej” eller något sådant.
Aha. Huru med IB?
Finns inga öppningsbara broar på den heller.
Har inte DVVJ någon?
DVVJ är inte en museibana utan en stiftelse bestående av kommunerna i trakten som kör turisttrafiken, hyr ut dressiner och arrenderar banan norr om Billingsfors. Norr om Billingsfors är det DVVJ som sköter underhållet. Den rörliga bron vid Tjugonde slussen är alltså Trafikverkets bro men sköts av DVVJ.
Jaså, äger TRV fortfarande banan norr om Billingsfors? Gäller det även upp mot Årjäng?/HP
Ja enligt intervju nyligen i SR med VD:n för DVVJ så är det bara ett arrende och inte ägande. Bengtsfors kommun står som ägare för biten norr om Bengtsfors station upp till kommungränsen i norr. Utan att ha kollat närmare (lite blandat med fastighetsbeteckningar och inga beteckningar) förutsätter jag att övriga delen inom Årjäng kommun också ägs kommunalt.
Det beror på hur man räknar.
I Gustavsfors på dressinsträckan norr om Bengtsfors finns en bro som byggdes som öppningsbar men där rälerna sedan länge är "ihopskruvade".
Ligger alla tre på linje eller är någon av dem inne på en driftplats?
Ligger alla tre på linje eller är någon av dem inne på en driftplats?
Alla tre ligger på linjen. https://bransch.trafikverket.se/contentassets/d126276c67ba494cacf52d69b6c8fcd4/425_mell...
Lyrestad är väl ett bra exempel (möjligen enda exemplet?) på rörlig bro på driftplats i system M.