Malmbanans hjälpkraft. SJ elleverans till utomstående (Elektrifiering/elektrisk drift)
Tidigare har diskuterats hur strömförsörjning till bangårdsbelysning mm var ordnad längs Malmbanan. Tågen försörjdes fram till 1950-1960-talet med 15.4 Hz enfas via en 80 kV överföringsledning från enfasgeneratorerna i Porjus och norska Nygård. På i varje fall vissa sträckor skall ha funnits en 60 Hz hjälpkraftledning för leverans till belysning, signalanläggningar mm. Hjälpkraften kom från frekvensomformare i de transformatorstationer vars huvuduppgift var att omvandla 80 kV till 16 kV för utmatning i kontaktledningen. Det har även rapporterats om att belysningen i vissa byggnader längs banan matades direkt från kontaktledningen.
(...)
Mycket intressant läsning! Beträffande matning direkt från kontaktledningen så kan jag nämna att det förekom i Norge långt senare. 1986, första gången jag åkte tåg till Narvik, var Norddalsbron fortfarande i dtift. Strax innan bron låg hållplatsen Søsterbekk i sitt dåvarande läge. Jag noterade då med förundran att belysningen i väntkuren och utanför matades med 16 2/3 Hz eftersom man tydligt kunde se att ljuset "fladdrade".