Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten (Signaler/säkerhet)
Jag ser på bilden att det sitter ett försignalmärke under signalen. Jag har inget minne av att det satt ett sådant under signalen på V Stambanan enligt tidigare inlägg. Satt det försignalmärken på alla blocksignaler utmed linjen?
Nej, det gjorde det inte. Att den där tilläggsskylten har hamnat på utfartsblocksignalen i Abisko (och kanske på andra utfartsblocksignaler på norra Malmbanan som är "tvåskenare") är felaktigt och resultatet av ett missförstånd, vill jag hävda.Den lilla svartvita runda skylten med utseende som påminner om det som bakgrundsskärmen till en fristående försignal har haft sedan runt 1930, den infördes 1941, men då bara som nedre skylt till en orienteringstavla som förvarnade om en infartssignal eller (mellan-)blocksignal som inte var försignalerad av en fristående försignal. (Benämning sedan 1990: orienteringstavla för huvudsignal.)
1973 började man använda den runda svartvita skylten också som en tilläggstavla på de signaler som då kallades 'försignal kombinerad med huvudsignal'. Den benämningen avsåg huvudljussignaler som utöver huvudsignalbilden 'en grön' samtidigt visade försignalbesked med blinkande vitt eller grönt (gröna) sken. (D.v.s. det som nu är 'huvudljussignal med inbyggd försignal'.) Tilläggsskylten skulle användas på infartssignaler och utfartssignaler (men inte på blocksignaler) och syftet var att få föraren att kontrollera att blinkande försignalsken i signalen inte uteblev. Det hade inträffat tillbud där 'en grön och grön blink' genom en felaktig lampa hade reducerats till det mindre restriktiva 'en grön'. Blocksignaler med inbyggd försignal där ett sådant fel inträffade gick automatiskt till "stopp", så där behövdes inte tilläggsskylten. I nya ställverk fick alla huvudsignaler samma funktion i detta avseende som blocksignaler, och 1988 bestämdes att skylten bara skulle finnas på huvudljussignaler på de stationer med äldre ställverk där den tekniska "bristen" finns. 1994 skapades benämningen tilläggstavla 'försignalering', som 2009 ändrades till tilläggsskylt "försignalering".
På blocksignaler har det alltså (enligt trafikreglerna säo/JTF/TTJ) aldrig varit aktuellt med en sådan tilläggsskylt.
/up
Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.