Tre frågor i repris och en ny (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Monday, August 21, 2023, 12:49 (643 dagar sedan)

Jag har under åren ställt några frågor som jag inte fått svar på och som därför troligen är alltför svåra. Frågorna gällde målning och märkning av en godsvagn och två personvagnar, här kommer dom i repris, och så en fjärde fråga, i ett nytt försök;

1. WÖJ hade ett antal smalspåriga personvagnar levererade 1888 från Ljunggrens M.V. men hur var dessa vagnar märkta? Hur och var var individ- och klassmärkning placerad? En ofta publicerad bild visar dessa vid Hästholmens hamn finns på Digitalt Museum, JvmKAFR00690.

2. En kombinerad post- och tredjeklassvagn finns avbildad på en intressant bild på digitalt museum, JvmKDAJ01704, som bland annat har texten "P.F.J. Lok N:r 1 Med tågsätt". Hur var denna vagn märkt och målad

3. En tidig malmvagn från GDJ finns avbildad i ritning i "Godsvagnsboken" på sidan 111. Hur var denna malmvagn märkt och målad under sin tidiga tid hos GDJ?

4- I boken "Från inlandet till kusten" av Rolf Stén finns en ritning på sidan 7 och ett foto på sidan 147 på de 24 malmvagnar som levererades 1875-78 till DONJ från Kristinehamns mekaniska verkstad. Av dessa blev fyra 1891 ombyggda till resgodsvagnar men min fråga gäller hur många av de ursprungliga 24, och i så fall vilka, var bromsade och hur var malmvagnarna märkta och målade?

Ola Ahlström
Malmö

Tre frågor i repris och en ny

av johanmmolin, Monday, August 21, 2023, 14:44 (643 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Re fråga nummer 1:

Det är inte lätt att se några märkningar alls på de fotografier som finns från tiden före sekelskiftet. Det enda jag kan bidra med är ett kort, alldeles säkert taget vid Annadag Pingst-firande på Omberg, där tydligtvis man i varje fall kan se en BC-vagn målad i två olika färger. Även detta har ju stötts och blötts en hel del.

Med reservation för att folkstillströmningen vid detta årliga evenemang var så stort att såväl FVÖJ som senare även MHJ fick hyra in ett stort antal extravagnar för trafiken.

Och ska vi vara riktigt petiga så är ju inte detta från WÖJ-tiden heller, men det finns väl ingen större anledning att förmoda att vagnarna målades om helt i samband med utvidgningen av järnvägen.

[img]images/uploaded/2023082112434964e35c051da48.jpg[/img]

av Björn Arvidsson, Monday, August 21, 2023, 16:04 (643 dagar sedan) @ johanmmolin

Re fråga nummer 1:

Det är inte lätt att se några märkningar alls på de fotografier som finns från tiden före sekelskiftet. Det enda jag kan bidra med är ett kort, alldeles säkert taget vid Annadag Pingst-firande på Omberg, där tydligtvis man i varje fall kan se en BC-vagn målad i två olika färger. Även detta har ju stötts och blötts en hel del.

Med reservation för att folkstillströmningen vid detta årliga evenemang var så stort att såväl FVÖJ som senare även MHJ fick hyra in ett stort antal extravagnar för trafiken.

Och ska vi vara riktigt petiga så är ju inte detta från WÖJ-tiden heller, men det finns väl ingen större anledning att förmoda att vagnarna målades om helt i samband med utvidgningen av järnvägen.

[image]

Är det inte en skugga som gör så att ena vagnen ser 2 färgad ut?

av johanmmolin, Monday, August 21, 2023, 16:12 (643 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Tyvärr nödgas jag nog erkänna att det ser ut som om du har rätt. Så där försvann det "beviset" för olika färg beroende på klass på FVÖJ:s vagnar.

Ett svar på fråga 4

av Stefan Olsson, Monday, August 21, 2023, 23:45 (642 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vid besiktningen av 8 av vagnarna i Kristinehamn 14 mars 1875 framgår det av protokollet att:

pkt 4:Som kreosotfernissan (troligen "färgen" ) ej har hunnit torka, så äro vagnarnas vigt och lastförmåga ej utsatta.

Å de den 13de dennes besiktigade 4 st bromsvagnarna... Inte heller dessa är märkta.

28 februari 1879 besiktigas ytterligare 10 vagnar, varav två med broms.För dessa gäller att "Wigt" och "Lastförmåga" är angivna på särskilda plåtar "fästade på wederbörlig ställen å wagnarne".

I november 1882 finns 24 vagnar, nr 1-24, alla tillverkade av Kristinehamn, varav 9 är med broms. De saknar alla järnvägens signatur, uppgifter om vigt o lastförmåga, samt revisionsdatum.

På grund av koncessionsskäl delar man under en tid administrativt upp järnvägen:
31 januari 1891 är wagnarna 1-16 märkta L.W.J, Linghed-Wintjern.Nr 17-24 är märkta W.B.J, Wintjern-Lilla Björnmossen.

I augusti 1892 är det bara 20 M-vagnar kvar, varav 9 med broms. 4 vagnar ombyggda till finkor.

Någon gång kring 1909 säljer man 6 vagnar till Hå-Vallvikbanans byggnad.

https://dms-cf-03.dimu.org/image/03349SCUBf7d?dimension=800x800

På bilden syns en av de sålda vagnarna vid en SJK-resa på Hå-Vallvik. Bilden är inte från GFJ som anges i Digitalt museum

År 1926 slopas 18 vagnar, varav 5 med broms.

Så vad är svaret om märkning o målning? Någon form av kresot, vilket senare kan ha ändrats, kanske till trätjära tex? Märkningen beror av epok. Före 1882 troligen LWJ, 1882-1892 troligen ingen märkning och efter 1892 LWJ resp WBJ. Några år senare är det oklart om märkning fanns. Möjligen D.O.N.J en bit in på 1920-talet. Troligen slets virket snabbt och man brydde sig inte om märkning, några av vagnarna var redan då bangårdsvagnar.

Ett försök på fråga 1

av Stefan Olsson, Tuesday, August 22, 2023, 00:18 (642 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Kanske kan första vagnen på denna bild, KBEB03573, i Digitalt Museum, ge några ledtrådar:

[image]

Ett försök på fråga 1

av johanmmolin, Tuesday, August 22, 2023, 10:23 (642 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det är en fin bild med Gustaf Wasa som lok, men dessa vagnar är väl här redan ombyggda från originalutseendet.

Dessutom har jag tidigare lusgranskat denna bild flera gånger utan att ha kunnat hitta några tydliga tecken på märkning.
Och det är ungefär lika svårt, vilka bilder man än tittar på före omkring 1910.

Annars är det ju den här sortens bilder man skulle önska sig. Tyvärr tyckte den tidens fotografer ofta att det var roligare att fotografera i 10° vinkel framifrån.

Ett försök på fråga 1

av Stefan Olsson, Tuesday, August 22, 2023, 10:44 (642 dagar sedan) @ johanmmolin

Först och främst måste jag betona att bilden bör öppnas direkt i DM för att möjliggöra ordentlig förstoring. Glömde att justera till "max" i koden.

Det framgår inte av Olas frågor vilken epok som avses.

Man kan fråga sig om ombyggnaden ledde till annan märkning, kan vara så. Man har ju tenderat att modernisera och förenkla vartefter.

Jag påstod inte att det var svar på frågan, men att det kanske kunde vara en ledtråd.

Ett försök på fråga 1

av johanmmolin, Tuesday, August 22, 2023, 11:22 (642 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Nej jag vet. Det här ÄR besvärligt och har dryftats många gånger. Med kännedom om Olas faiblesse för riktigt gamla vagnar så antog jag att han menade just hur vagnarna ursprungligen var märkta, under WÖJ-epoken, innan FVÖJ tillkom.

Men all information här är av ytterst stort värde givetvis!

Jag tror att jag har laddat ned det mesta som finns i väg av publicerade bilder från epoken före år 1900 - 1915. Och hittills har ingen gett ett vettigt svar på frågan.

Likafullt, din bild är en kanonbild! Jag önskar att det fanns fler sådana, och med så pass god skärpa som just den här bilden har.

Ett försök på fråga 2

av Stefan Olsson, Tuesday, August 22, 2023, 10:56 (642 dagar sedan) @ Ola Ahlström

2. En kombinerad post- och tredjeklassvagn finns avbildad på en intressant bild på digitalt museum, JvmKDAJ01704, som bland annat har texten "P.F.J. Lok N:r 1 Med tågsätt". Hur var denna vagn märkt och målad

Bilden visar väl ett historiskt tåg som satts ihop till femtioårsjubileet år 1924. Då är det ju inte säkert att vagnarna faktiskt var i trafik fortfarande. Kolla vårt inlägg om NÖJ.

Vagnen tycks i alla fall ha en klassisk gulmarkering av posten. Beroende på klass bör vagnen väl varit blå eller grön i övrigt, kanske fram till 20-/30-talet. Kanske är den istället bara rödbrun vid fototillfället. JVM har en bild av VB-vagnar som verkar ha varit tvåfärgade ännu senare.

Kanske en ledtråd för en äldre märkning: Bild JvmKDAE08764

[image]

Tack för svaren

av Ola Ahlström, Saturday, August 26, 2023, 19:17 (638 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tack för svaren, en pusselbit mot lösningen.

Ola Ahlström
Malmö

Time: 257
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1213
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1445
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2932

[x]
[*]