Smalspårsboggier för 891 mm spårvidd? (Fordon: vagnar)
I samband med min fråga om Ap-boggier vis Roslagsbanan bläddrade jag igenom ett antal böcker och tidskrifter och så uppstod flera frågor.
I boken om Kalmar verkstad går det att utläsa att det tillverkades 30 stycken Ap boggier vid Kalmar verkstad mellan 1944 och 1951 med nummer 1-10, 21-30 och 117-126, därutöver levererades på 30-talet utbytesboggier till Kalmar-Berga järnväg, hur många framgår inte. I boken framgår också att ett antal boggievagnar byggdes om och fick då nya korgar och samtidigt fick några (?) Ap boggier då de tidigar var utslitna, Cop 657 var en sådan, vilka var de andra?
I Stig Avallhammars artikel i RoslagsExpressen nr 3 1982 framgår att tre vagnar vid Roslagsbanan senare fick Ap-boggier. Vidare nämns där att Roslagsbanans vagnar oftast hade en standardboggie som motsvarade SJ:s m/96, alltså med tvärställda bladfjädrar. Var var dessa standardboggier konstruerade/byggda och fanns de hos övriga privata smalspåriga 891 banor?
I särtryck 77 från 1952 återfinns en förteckning över personvagnsboggier, i alla spårvidder, med boggiernas beteckning och individnummer. Här går att läsa att detta år fanns det 30 st Ap boggie, 14 st Ap boggie m/48, 14 st Bp boggie m/48 samt 12 st Lp boggie m/48. Jämför jag med Kalmarboken så stämmer det med 30 Ap-boggier men vad är de övriga för några och var är de tillverkade? Samtidig fanns vid tidpunkten hela 144 smalspåriga vagnar för 891 mm, dessutom var ett antal vagnar redan slopade och Roslagsbanan var fortfarande exkluderad. Därför borde ytterligare boggier finnas med i boggieförteckningen i särtryck 77 precis som ett flertal normalspåriga fd privatbaneboggier är. Jag tittade dessutom i Särtryck 420 från 1961 och då har antalet ökat med 1 st Ap m/48 individnummer 129, en Bp m/48 med individnummer 130 och och två Lp m/48 med individnummer 133 och 134 men fortfarande inget om övriga smalspårsboggier för 891 mm spårvidd.
Ola Ahlström
Malmö