Holmen (kanske Vargön) mintgröna lokomotor. Någon som minns? (Fordon: allmänt)

av Rubensgården, Tuesday, September 26, 2023, 17:53 (588 dagar sedan)

Jag fotade tillsammans med min far en Lokomotor som stod uppställd en tid vid Öxnereds godsmagasin. Det kan har varit sent åttiotal eller tidigt nittio. Den var mintgrön med Holmen logga på sidan av hytten. Såg ut lite som de norska "skiftetraktorerna" men utan koppelstång. Ramverket var nog invändigt och jag vill bestämt minnas att hela hjulsidan syntes på utsidan. Loket hade strömupptagare och 220V E27 lampor i strålkastarna.

Det var inte den här individen, utan en större maskin men kroppsbyggnaden var ungefär den samma:
https://digitaltmuseum.se/021028367974/ellok

Nu är det så att bilderna blev slängda tillsammans med alla mina andra rullar. Var jag den enda som dokumenterade och mätte upp det här loket? Gick det till skrot? Någon som har bilder?

Holmen (kanske Vargön) mintgröna lokomotor. Någon som minns?

av Leif B, Tuesday, September 26, 2023, 20:33 (588 dagar sedan) @ Rubensgården

Jag fotade tillsammans med min far en Lokomotor som stod uppställd en tid vid Öxnereds godsmagasin. Det kan har varit sent åttiotal eller tidigt nittio. Den var mintgrön med Holmen logga på sidan av hytten. Såg ut lite som de norska "skiftetraktorerna" men utan koppelstång. Ramverket var nog invändigt och jag vill bestämt minnas att hela hjulsidan syntes på utsidan. Loket hade strömupptagare och 220V E27 lampor i strålkastarna.

Det var inte den här individen, utan en större maskin men kroppsbyggnaden var ungefär den samma:
https://digitaltmuseum.se/021028367974/ellok

Nu är det så att bilderna blev slängda tillsammans med alla mina andra rullar. Var jag den enda som dokumenterade och mätte upp det här loket? Gick det till skrot? Någon som har bilder?

Här finns bilder på några av Vargöns ellok:
https://digitaltmuseum.se/021018124580/vargon-ab-ellok-2
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=44187
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=44268

Verkar varit ett intressant nät med varierad lokpark!

Holmen (kanske Vargön) mintgröna lokomotor. Någon som minns?

av Rubensgården, Tuesday, September 26, 2023, 20:58 (588 dagar sedan) @ Leif B

Wargön hade ju en liten smalspårig järnväg mellan träsliperiet och fabriksområdet på andra sidan älven. Det fanns en hängbro för denna med förmodligen världshistoriens snyggaste murade pyloner. Bron byggdes av Nohab:
https://digitaltmuseum.org/021015608261/trasliperiet-vid-wargons-ab-byggt-1897-denna-by...
Det lilla elektriska loket skulle jag tro tillhörde denna del.
Sen tror jag det fanns tre normalspåriga. Bruket hade egen likström ut till Vargöns station. Om loken där gick på ackumulator eller hur man löste det med kontaktledningarna vet jag inte. Kontaktledningen var borta på åttiotalet men skyddsskärmarna sitter fortfarande kvar om man tittar på flygbilder från Eniro.

Jag vill poängtera att trots att det stod Holmen på loket/lokomotorn är jag inte säker på om det kom från Vargön, men det lutar åt att det var lom VI som stod i Öx. Jag tackar för bilder.

Hängbron

av johanw, Wednesday, September 27, 2023, 00:15 (588 dagar sedan) @ Rubensgården

Lite mer bilder på hängbron här:
https://ericssonska.se/tag/wargons-ab/

Inser att jag haft fel. Det fanns bara ett torn på bron. Det verkar som att tornet stod ensamt ett tag på den sida där träsliperiet stod.

Jag tror loket går att se på en bild av bron i slutet på sidan ovan. Zooma in så ser man loket och två vagnar, suddigt. VH/J

Hängbron

av janis08, Friday, September 29, 2023, 14:41 (585 dagar sedan) @ johanw

Visst är (eller var) spårsystemet vid Vargöns bruk intressant. Företaget hade inte mindre än nio egna lok för den interna växlingen. Jag presenterar en loklista med de viktigaste kända fakta. Nohab E1/1897 (lok 1, 700 mm) skrotades medan Nohab E2/1904 (lok 2, 700 mm) levde kvar till skrotningen 1965. Båda var avsedda för kontaktledning. Asea 47/1912 (lok 3, 1435 mm) såldes 1979 till Mårdsunds Enskilda järnväg (MEJ) och 1993 till Järnvägsmuseet i Gävle. De bägge 700 mm ångackumulatorloken Jung 2390/1916 och 3183/1921 skrotades ca 1962 (ett ev. tidigare). Dessa lok hade inget inventarienummer.
Asea 207/1935 (lok 4, 700 mm) ombyggdes 1962 till 1435 mm. Det stod kvar avställt utan hjul år 2000. Asea 290/1945 (lok 5, 1435 mm), 1988 BJs, 1992 Järnvägsmuseet i Gävle.
Asea 323/1952 (lok 6, 700 mm) ombyggdes 1961 till 1435 mm. Även detta lok såldes 1988 till BJs men återkom Vargön efter några år. Loket kvar år 2000. Asea 207, 290 och 323 var försedda med strömavtagare men kunde även köras på el-ackumulator.
Det sista loket var tillverkat av ASJF 594/1952 (1435 mm) och hade inget inventarienummer. Loket, som drevs av en dieselmotor, såldes 1990 till BJs i Göteborg.
Wargöns Bruk AB, dvs pappersbruket, nedlades 2008 och idag återstår ruiner.
Närliggande Vargön Alloys AB är däremot i drift och tillverkar legeringen ferrokrom. Båda företagen hade en ca 0,5 km lång spårförbindelse med Vargöns stn. Godstrafiken på spåret upphörde 2007. På ett flygfoto från kartor.eniro.se syns delar av spåret ännu kvar.

Hängbron

av Rubensgården, Friday, September 29, 2023, 18:16 (585 dagar sedan) @ janis08

Aha! Det förklarar varför ett lok stod bom fast i många år. Det var nog loket utan hjul då.

Kvarvarande lok på Vargöns bruk

av Anders_H, Wednesday, October 11, 2023, 23:32 (573 dagar sedan) @ janis08

Ett av loken används näst intill dagligen vid ugn 12 på Vargön Alloys. Loket bör vara ASEA 207/1935 eller ASEA 323/1952, troligtvis den senare. Se högupplöst bild på Industrilok Vargön Alloys. Loket borde varit med i SLMP2023.

ASEA 290/1945 ska enligt uppgift vara skrotad, när och var detta skedde är okänt.
ASJF 594/1952 skrotades 2011, troligen av Skrotfrag i Agnesberg.

Med vänliga hälsningar

Anders Hansson


Time: 264
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1271
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1377
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2930

[x]
[*]