Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Hastighetssignalering med semafor - Bouvatterimaangeter - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Hastighetssignalering med semafor - Bouvatterimaangeter (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Saturday, October 21, 2023, 11:23 (486 dagar sedan) @ M.Svenson

För ganska många år sedan var jag tillsammans med kamraterna Huss och Carlson på besök på Bjärka Säby station som ligger i Östergötland och fick en guidad tur på bangården av den sympatiska TKL (har glömt namnet, Palle har nämnt denne Tkl i en annan tråd). Vid växlarna i norra ändan av stationen säger Tkl och pekar på marken: här var tidigare Bouvatterimaangeterna ( detta er mitt försök att på skriva den dialekt Tkl pratade). Det som Tkl sade var på riks svenska Batterimagneter, Bjärka Säby var då en station med semaforer vid alla tre infarterna och med spårledningar på tågspåren. Tidigare hade spårledningarna matats från batterier, om batterierna var ute vid spåret eller i anslutning till ställverket vet jag ej. Vad var batterimagneter för något och var detta system vanligt i Sverige och i vilken tidsperiod installerades i så fall dessa?


Jag har inte stött på detta innan men eftersom man vill mata spårledningen i ena änden och ta upp strömmen i andra skulle jag kunna tänka mig ett upplägg där matningen sköts med batterier och upptaget sedan är närmast reläets placering.


Hela tråden:

 


Time: 233
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 976
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1188
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2445