S1 1911 i Falköping - 1970 - SJK resa Falköping-Tidaholm
av Per Ljungberg, Friday, October 27, 2023, 13:54 (591 dagar sedan) @ lars moberg
Jag var med på denna resa. Det främsta minnet från resan var en fotokörning som kunde slutat illa. En (möjligen missuppfattad) order var att vi skulle ställa upp oss tvärs banan så skulle tåget köra fram och stanna framför oss. Men tåget kom under idogt visslande emot oss så samtliga fick hastigt förflytta sig ut på sidorna och tåget passerade med god fart. Som framgår av bilden var det rätt mycket snö vid tillfället.
S1 1911 i Falköping - 1970 - SJK resa Falköping-Tidaholm
av Lennart Petersen, Friday, October 27, 2023, 23:56 (591 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Jag var med på denna resa. Det främsta minnet från resan var en fotokörning som kunde slutat illa. En (möjligen missuppfattad) order var att vi skulle ställa upp oss tvärs banan så skulle tåget köra fram och stanna framför oss. Men tåget kom under idogt visslande emot oss så samtliga fick hastigt förflytta sig ut på sidorna och tåget passerade med god fart. Som framgår av bilden var det rätt mycket snö vid tillfället.
Ja jag minns en trevlig resa. Och den där incidenten när några snabbt slängde sig från spåret. Det kunde ju slutat illa , om t.ex någon snubblat, men dom flesta verkade uppfatta det som ”hoppsan en kul grej”. Minns att jag åkte i en 60-tals vagn vilket kändes märkvärdigt i ett ångtåg . Efteråt var vi några som hamnade på restaurang inklusive föraren som jag minns berättade för oss ungdomar att ”det perfekta ångloket var ljudlöst utan synlig rök”. Och det låg väl något i det.
S1 1911 i Falköping - 1970 - SJK resa Falköping-Tidaholm
av Conny Sernfalk, Friday, October 27, 2023, 21:12 (591 dagar sedan) @ lars moberg
Borås driftånglok fram till 1968 då det fick tubläcka.
Fick revision vid Huvudverkstaden i Östersund och gick ut därifrån 1969-02-21.
Verkar ha gått direkt till Falköping efter revisionen och blev Falköpings sista driftånglok.
Avfördes som driftlok 1970-01-01 och fördes över till beredskapsloksparken.
Detta innebär att loket var avfört som driftånglok när resan genomfördes 1970-01-18. Loket kom ytterligare i användning i SJ tjänst strax efter SJK resan.
Ställdes därefter upp i Ulricehamns lokstall och flyttades senare till Värnamo lokstall.
Anlände till Vislanda för skrotning 1974-08.
Först 1979-10 skrotades loket. Reservdelar köptes in av bl.a SÅS och HVJ
S1 1911 i Falköping - 1970 - SJK resa Falköping-Tidaholm
av Thomas Tell, Saturday, October 28, 2023, 10:08 (590 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
Ställdes därefter upp i Ulricehamns lokstall och flyttades senare till Värnamo lokstall.
Loket står här i Ulricehamn den 27 juli 1971.
/tell