SJ UBFo3yp 1804 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av H R Lorin, Sunday, November 05, 2023, 15:03 (564 dagar sedan)

Smalspårig manövervagn SJ UBFo3yp 1804 vid godsmagasinet Linköping N vintern 1961. Bommarna fällda för gatan som går över hela bangården strax norr om perrongerna vid Linköping C. Notera Saaben som kommer nerifrån hamnen.[image]

SJ UBFo3yp 1804

av Björn Fura, Sunday, November 05, 2023, 16:14 (563 dagar sedan) @ H R Lorin

En mycker intressant bild på ett sällsynt fordon!
Motorvagnen är nog en YFo5p. Det syns två skjutdörrar på långsidan.

SJ UBFo3yp 1804

av John T, Sunday, November 05, 2023, 16:14 (563 dagar sedan) @ H R Lorin

Smalspårig manövervagn SJ UBFo3yp 1804 vid godsmagasinet Linköping N vintern 1961. Bommarna fällda för gatan som går över hela bangården strax norr om perrongerna vid Linköping C. Notera Saaben som kommer nerifrån hamnen.

Väldigt trevlig bild. Men jag tycker mig snarare se en YFo5p än en UBFo3yp. Verkar vara 904 om jag ser rätt på bilden. I så fall finns den bevarad på museibanan ULJ, "Lennakatten".

SJ UBFo3yp 1804

av tobbe, Monday, November 06, 2023, 23:52 (562 dagar sedan) @ John T

Finns det inte ytterligare en YFo5p (905) sparad hos Skaraföreningen för Skara hade väl ett rejält antal rälsbussar enligt vad jag vill minnas från 1970-talets början? Men det var väl bara 3 st som blev levererade som godsmotorvagnar? RB hade väl tidigare en YFo5p som hjälptåg vilken förolyckades och skrotades och en YBo5p byggdes om för detta ändamål. Denna finns väl idag hos Tjustbanan i brunt utförande som den fick hos RB om den nu inte ommålats i sin originalfärg. Bara en fundering så här i efterhand.:-|
tobbe

SJ YFo5p 905

av Granis, Tuesday, November 07, 2023, 08:07 (562 dagar sedan) @ tobbe

905 gjordes i likhet med 904 om till tjänstefordon av SJ, men flyttades till Roslagen "direkt" och blev el/ kontaktledningsrevisionsfordon i stället för en fd Yo1p som krockskadats runt 1970. 905 följde sedan med till landstingskommunala "RB" när SL övertog linjerna söder om Rimbo (= de kvarvarande persontrafiklinjerna) 1972.

Samma öde drabbade dock även det fordonet fem år senare, varvid 905 skrotades och "användbara delar" samt beteckningen ("RB 60" ) flyttades över till YBo5p 877 som SL gjorde till nytt dylikt tjänstefordon.

När nya lämpliga sådana fordon anskaffades för Roslagsbanan avyttrades "RB 60", men inte till Skara utan till "södra smalspåret" i Småland och finns därför bevarad i Virserum eller i Hultanäs.

Här (nedan), i augusti 2008, har fd RB 60/ YP 877 iallafall återkommit till Virserum efter en tur till Hjortöström (har jag för mig) med några tillresta upplänningar. Den småländske föraren med stockholmsk/ uppländska rötter ser märkbart nöjd ut efter upplevelsen :-)

/ L G

[image]

SJ YFo5p 904?

av Sven A, Sunday, November 05, 2023, 16:14 (563 dagar sedan) @ H R Lorin

Smalspårig manövervagn SJ UBFo3yp 1804 vid godsmagasinet Linköping N vintern 1961. Bommarna fällda för gatan som går över hela bangården strax norr om perrongerna vid Linköping C. Notera Saaben som kommer nerifrån hamnen.[image]

Jag tror att det rör sig om YFo5p 904.
Betänk att fordonet är utrustat med dubbla dörrar för gods, dvs det finns inget utrymme för resande.
Det kan även röra sig om UFo1p eller UDFo13p, men den treställiga numrering som slutar på 04, minskar urvalet.
Nummerserierna för de de aktuella släpen är:
UFo1p 1812-1813, 1912-1914, 2131-2132 och
UDFo13p 1814-1818, 2116-2119
dvs ingen har en nolla som näst sista siffra.

SJ YFo5p 904?

av H R Lorin, Sunday, November 05, 2023, 16:32 (563 dagar sedan) @ Sven A

Smalspårig manövervagn SJ UBFo3yp 1804 vid godsmagasinet Linköping N vintern 1961. Bommarna fällda för gatan som går över hela bangården strax norr om perrongerna vid Linköping C. Notera Saaben som kommer nerifrån hamnen.[image]


Jag tror att det rör sig om YFo5p 904.
Betänk att fordonet är utrustat med dubbla dörrar för gods, dvs det finns inget utrymme för resande.
Det kan även röra sig om UFo1p eller UDFo13p, men den treställiga numrering som slutar på 04, minskar urvalet.
Nummerserierna för de de aktuella släpen är:
UFo1p 1812-1813, 1912-1914, 2131-2132 och
UDFo13p 1814-1818, 2116-2119
dvs ingen har en nolla som näst sista siffra.

Jag får ställa mig i skamvrån! Närmare granskning av originalet visar att det är 904. Måste ha skett en förväxling vid skanningen.
/Hans

SJ YFo5p 904?

av Överkörmästaren, Sunday, November 05, 2023, 17:16 (563 dagar sedan) @ H R Lorin

Inte ska du väl ställa dej i skamvrån efter att ha visat upp en så fin och intressant bild!

Vart gick den och vad var det som föranledde denna godskapacitet på sträckan?

SJ YFo5p 904?

av Eje Larsson, Sunday, November 05, 2023, 17:30 (563 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Den kan ha kommit från Västervik eller förberedas för resan dit. Första morgontåget upp och sista ned ingick ju i transportsystemet för färsk fisk från Västervik. Beställningen av godsmotorvagnarna orsakades ju bl.a. av dessa transporter. Tågparet annonserades som genomgående hela sträckan, alltså Västervik - Åtvidaberg - Ringstorp - Linköping och åter.

SJ YFo5p 904?

av Ola Almquist, Sunday, November 05, 2023, 18:55 (563 dagar sedan) @ Eje Larsson

Den kan ha kommit från Västervik eller förberedas för resan dit. Första morgontåget upp och sista ned ingick ju i transportsystemet för färsk fisk från Västervik. Beställningen av godsmotorvagnarna orsakades ju bl.a. av dessa transporter. Tågparet annonserades som genomgående hela sträckan, alltså Västervik - Åtvidaberg - Ringstorp - Linköping och åter.

En YFo5p gick i pt 488-1501 till Västervik vardagar. Tillbaka bör den ha gått i 1512-491. Här har jag dock en del uppgifter från godstransportföreskrifter från och med den 27 maj 1962. Där ska YFo ha varit lastad med fisk i 1508-481. Där nämns också YFo i 476-1505. På 1512-491 står det "Avändes endast vid behov". Hm. Jag får nog fundera på det.

Se även denna berättelse.

Tidigare gick Norrköpingsplacerad YFo5p även till Finspång och Arkösund.

SJ YFo5p 904 tjänst?

av S-O Johansson, Sunday, November 05, 2023, 19:08 (563 dagar sedan) @ Eje Larsson

Den kan ha kommit från Västervik eller förberedas för resan dit. Första morgontåget upp och sista ned ingick ju i transportsystemet för färsk fisk från Västervik. Beställningen av godsmotorvagnarna orsakades ju bl.a. av dessa transporter. Tågparet annonserades som genomgående hela sträckan, alltså Västervik - Åtvidaberg - Ringstorp - Linköping och åter.

Det var väl tvärsom. Sista kvällståget från Västervik norrut gick till Linköping och första på morgonen från Linköping mot Ringstorp gick till Västervik. Var både post- och godsförande. Bemannades med två motorvagnsförare från Västervik.
Vad jag vet så hade Linköping och Västervik varsin YFo5p. Vilka som var placerade var och hur de användes förutom ovanstående tågpar vet jag inte. Kanske Ola vet?
Västerviks gick bl.a i ovannämnda tåg som då bör ha hettat 1512/491 och 488/1501.
Ser att Ola redan kommenterat det mesta men låter mitt stå kvar.

SJ YFo5p 904 tjänst?

av Eje Larsson, Monday, November 06, 2023, 20:22 (562 dagar sedan) @ S-O Johansson

Givetvis har du rätt. Jag tänkte på den tidiga morgonavgången från Linköping. Men i bland blir det fel ändå. Kommunickorna står bara en halvmeter bakom mig.

SJ YFo5p 904?

av H R Lorin, Sunday, November 05, 2023, 17:40 (563 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Inte ska du väl ställa dej i skamvrån efter att ha visat upp en så fin och intressant bild!

Vart gick den och vad var det som föranledde denna godskapacitet på sträckan?

Kul att bilden uppskattas trots felaktig identitet. Jag tror att svaret vad den användes till redan har kommit. Större delen av forna MÖJ fanns ju fortfarande kvar 1961, det var väl bara delen bortom Vadstena och banan till Skänninge, som hunnit läggas ner.
/Hans

SJ YFo5p 904?

av Björn Fura, Sunday, November 05, 2023, 21:50 (563 dagar sedan) @ H R Lorin

Bilden inspirerade mig att se på historiska flygfoton på eniro.se.
På bilden ser det ut som om spåret som fordonen står på är ett stickspår med anslutning endast från väster. Multipelkabeln som hänger på kopplet kanske tyder på att fordonen nyss har ställts där, och resten av tåget körts bort för service och städning. Kanske är 904 sammankopplad med en manövervagn, som står närmast stoppbocken.
Bilden har hjälpt mig att förstå mer om hur smalspårsdelarna av Linköpings station såg ut. Nu kan jag se på de historiska flygfotona över med förnyat intresse.
Tack för att du visade bilden för oss!

SJ YFo5p 904?

av Thomas Tell, Monday, November 06, 2023, 00:06 (563 dagar sedan) @ Björn Fura

Bilden inspirerade mig att se på historiska flygfoton på eniro.se.
På bilden ser det ut som om spåret som fordonen står på är ett stickspår med anslutning endast från väster. Multipelkabeln som hänger på kopplet kanske tyder på att fordonen nyss har ställts där, och resten av tåget körts bort för service och städning. Kanske är 904 sammankopplad med en manövervagn, som står närmast stoppbocken.
Bilden har hjälpt mig att förstå mer om hur smalspårsdelarna av Linköpings station såg ut. Nu kan jag se på de historiska flygfotona över med förnyat intresse.
Tack för att du visade bilden för oss!

Se mitt svar längre ner.
/tell

SJ YFo5p 904?

av Anders Järvenpää, Monday, November 06, 2023, 16:20 (562 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för en detaljrik bild.

Det är snöfritt under vagnarna men snö framför dem. Troligen har vagnarna stått för sig själva en stund. Det verkar snöa ymnigt. De färska (?) hjulspåren i slasket på gatan tyder kanske på att något har nyligen lastats på eller av vagnarna? Även kopplets skyddslucka är öppen. Tydligen ska något kopplas ihop med vagnarna.

Visst är det två vagnar som står på spåret med tanke på antalet slutsignallyktor?

I Tåg 6/2023 kan man se motorvagnen i bilden nere till höger på sida 19. Eftersom jag numera har äran att köra fordonet på ULJ är det speciellt intressant att se var det har rullat fram i historien.

SJ YFo5p 904?

av A.Svenson, Sunday, November 05, 2023, 18:43 (563 dagar sedan) @ Sven A

Hej,

Du har rätt i att sidorna är snarlika men de litterorna är rena släp inte manövervagnar och saknar därmed strålkastare.

Vänliga hälsningar!
Anders S

SJ YFo5p 904?

av Sven A, Sunday, November 05, 2023, 21:22 (563 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej,

Du har rätt i att sidorna är snarlika men de litterorna är rena släp inte manövervagnar och saknar därmed strålkastare.

Vänliga hälsningar!
Anders S

Tack, då har jag lärt mig något nytt!

/Sven

SJ YFo5p 904

av Thomas Tell, Monday, November 06, 2023, 00:01 (563 dagar sedan) @ H R Lorin

Smalspårig manövervagn SJ UBFo3yp 1804 vid godsmagasinet Linköping N vintern 1961. Bommarna fällda för gatan som går över hela bangården strax norr om perrongerna vid Linköping C. Notera Saaben som kommer nerifrån hamnen.[image]

Bommarna på bilden låg söder om plattformsspåren och precis norr om godsmagasinet. Man ser ju plattformstaket på normalspåret ovanför bommarna i höger bildkant. Se på min kartbild från 1960.
/tell

SJ YFo5p 904

av Ola Almquist, Monday, November 06, 2023, 00:48 (563 dagar sedan) @ Thomas Tell

Smalspårig manövervagn SJ UBFo3yp 1804 vid godsmagasinet Linköping N vintern 1961. Bommarna fällda för gatan som går över hela bangården strax norr om perrongerna vid Linköping C. Notera Saaben som kommer nerifrån hamnen.[image]


Bommarna på bilden låg söder om plattformsspåren och precis norr om godsmagasinet. Man ser ju plattformstaket på normalspåret ovanför bommarna i höger bildkant. Se på min kartbild från 1960.
/tell

Just det. Inte särskilt tydlig telekabelplan.
Något tydligare spår- och telekabelplan för smalspåret.

SJ YFo5p 904

av H R Lorin, Monday, November 06, 2023, 09:17 (563 dagar sedan) @ Thomas Tell

Smalspårig manövervagn SJ UBFo3yp 1804 vid godsmagasinet Linköping N vintern 1961. Bommarna fällda för gatan som går över hela bangården strax norr om perrongerna vid Linköping C. Notera Saaben som kommer nerifrån hamnen.[image]


Bommarna på bilden låg söder om plattformsspåren och precis norr om godsmagasinet. Man ser ju plattformstaket på normalspåret ovanför bommarna i höger bildkant. Se på min kartbild från 1960.
/tell

Linjemässigt har du rätt om väderstrecket men som uppväxt i Linköping betraktar jag den änden av plattformsspåren som nordväst då personbangården ligger sydost-nordväst.
/Hans

SJ YFo5p 904

av Göran Kannerby, Monday, November 06, 2023, 09:54 (563 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bommarna på bilden låg söder om plattformsspåren och precis norr om godsmagasinet. Man ser ju plattformstaket på normalspåret ovanför bommarna i höger bildkant. Se på min kartbild från 1960.
/tell

Nu är väderstrecken vid Linköping C lite luriga. Jag tolkar "söder" som i riktning Mjölby, vilket då är nordväst om stationshuset.


Time: 230
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 997
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1149
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2402

[x]
[*]