Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Finnshyttans station 1970 - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Finnshyttans station 1970 (Järnväg allmänt)

av Eje Larsson, Thursday, November 09, 2023, 23:24 (558 dagar sedan) @ tobbe

Lite förenklat kan man säga att normalspåriga vagnar till Hagfors rampades i Finnshyttan. Motsvarande vagnar till Munkfors rampades i Deje. Orsaken till detta var att man ville köra överföringstrafiken så kort sträcka som möjligt. Efter att en överföringsvagn lastad med en gasolvagn spårat ur norr om Finnshyttan i april 1974 fick all samtrafik under tre veckor gå via Deje. Det hela fungerade bra. Trots att banan röjts prövade man i samråd med SJ fr.o.m. 1 aug. under tre månader att köra trafiken via Deje. Inga särskilda problem dök upp. Enda nackdelen var att avståndet Deje – Hagfors var 63 km medan det var 55 km från Finnshyttan. Detta ansågs sakna betydelse trots att tåg med normalspåriga vagnar på överföringsvagnar bara fick framföras med max 30 km/tim. Rampen i Finnshyttan skulle dessutom p.g.a. dess dåliga skick behöva rustas upp för 100 000 kr. Överföringstrafiken till Munkfors kördes redan tidigare från Deje. Om linjen Musjöheden – Finnshyttan lades ner skulle man dessutom spara 250 000 kr. per år. En konsekvens blev att 25 000 ton malm motsvarande 4 lastbilar per dag skulle köras Finnshyttan – Hagfors. Det virke, ca 30 000 ton, som lastades i Sundsjön skulle i stället köras ytterligare 17 km på lastbil för att lastas i Musjöheden. Att väg 246 var i dåligt skick behövde inte NKlJ bry sig om. Vägunderhållet betalades ju av Vägförvaltningen. Transporterna av järnsvamp och kulsinter upphörde den 31 juli 1974. Före dess gick transporterna Persberg – Finnshyttan på lastbil och Finnshyttan – Hagfors på tåg. Efter 1 augusti 1974 var linjen otrafikerad. Den 10 oktober 1974 begärdes regeringens tillstånd att få upphöra med godstrafiken Finnshyttan – Musjöheden. Begäran bifölls den 13 februari 1975. Trafiken på SJ: s anslutningsspår till Finnshyttan upphörde formellt 1 juni 1975. Även rampen på Karlstad Ö avvecklades eftersom all trafik med överföringsvagnar koncentrerades till Deje. För den som vill veta mer hänvisar jag till min artikelserie om NKlJ i SMoK: s tidning Motorvagnen som går att få tag på vår hemsida, SMoK.nu


Hela tråden:

 


Time: 260
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1192
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1316
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2783

[x]
[*]