B 1430 med OKB-tender. (Fordon: lok)

av Thomas Tell, Monday, November 13, 2023, 20:57 (539 dagar sedan)

[image]
Jvm KBIA02391

Vid sökande efter annat hittade jag denna bild på Pt 1032 i Köping 1946. Främst i tåget går B4 1514 och därefter B 1430 som här har tendern 1509 från OKa 1509. Tendern satt på B-loket 1945-48.
Bör vara en Nils Ahlbergbild.
/tell

B 1430 med OKB-tender.

av KnutG, Tuesday, November 14, 2023, 09:47 (538 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det ser ut til at B 1430 også har gnistfanger (stor skorstein) og en spesiell form for røyskjermer også. :-) Takk for bildet Thomas.


Knut:-)

B 1430 med annan tender.

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, November 14, 2023, 11:11 (538 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Jvm KBIA02391

Vid sökande efter annat hittade jag denna bild på Pt 1032 i Köping 1946. Främst i tåget går B4 1514 och därefter B 1430 som här har tendern 1509 från OKa 1509. Tendern satt på B-loket 1945-48.
Bör vara en Nils Ahlbergbild.
/tell

Den 9 augusti 1962 var B 1430 under ånga vid lokstationen i Falun.
[image]

B 1430 med annan tender.

av Anders Sandgren, Tuesday, November 14, 2023, 12:45 (538 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]
Jvm KBIA02391

Vid sökande efter annat hittade jag denna bild på Pt 1032 i Köping 1946. Främst i tåget går B4 1514 och därefter B 1430 som här har tendern 1509 från OKa 1509. Tendern satt på B-loket 1945-48.
Bör vara en Nils Ahlbergbild.
/tell


Den 9 augusti 1962 var B 1430 under ånga vid lokstationen i Falun.
[image]

Då torde det vara med tender HHJ 1. Var det en provkörning? Loket försvinner ur str 420 före 1960.

B 1430 med annan tender.

av Björn Arvidsson, Tuesday, November 14, 2023, 16:04 (538 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Jvm KBIA02391

Vid sökande efter annat hittade jag denna bild på Pt 1032 i Köping 1946. Främst i tåget går B4 1514 och därefter B 1430 som här har tendern 1509 från OKa 1509. Tendern satt på B-loket 1945-48.
Bör vara en Nils Ahlbergbild.
/tell


Den 9 augusti 1962 var B 1430 under ånga vid lokstationen i Falun.
[image]


Då torde det vara med tender HHJ 1. Var det en provkörning? Loket försvinner ur str 420 före 1960.

B 1430 finns väll kvar i Grängesberg

B 1430 med annan tender.

av Anders Sandgren, Tuesday, November 14, 2023, 17:06 (538 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

[image]
Jvm KBIA02391

Vid sökande efter annat hittade jag denna bild på Pt 1032 i Köping 1946. Främst i tåget går B4 1514 och därefter B 1430 som här har tendern 1509 från OKa 1509. Tendern satt på B-loket 1945-48.
Bör vara en Nils Ahlbergbild.
/tell


Den 9 augusti 1962 var B 1430 under ånga vid lokstationen i Falun.
[image]


Då torde det vara med tender HHJ 1. Var det en provkörning? Loket försvinner ur str 420 före 1960.


B 1430 finns väll kvar i Grängesberg

Skrotat i Grängesberg 2006 om jag förstått det rätt.
Pannan (2499) och den vid uttagandet ur Rensjöns lokhus tillkopplade tendern (A 1137) sparades.
Vad hände med tendern HHJ 1 som torde varit i Rensjön med loket?

B 1430 med annan tender.

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, November 14, 2023, 18:17 (538 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då torde det vara med tender HHJ 1. Var det en provkörning? Loket försvinner ur str 420 före 1960.

Vid mitt besök stod loket först i kolgården under ånga och växlades sedan fram till lokstallet. Jag tror inte det var fråga om någon provkörning. I vart fall gick loket inte med något tåg när jag var där. B-lok användes i ett godstågspar till Rättvik och jag åkte med i hytten på B 1283 samma dag i Lgt 9058. Kanske var B 1430 reservlok för B 1283? Enligt Normalspåriga ånglok.... SJK nr 13, som gavs ut 1973, anges inget om att loket skulle vara slopat.

B 1430 med OKB-tender. Försök till klarlägganden

av Conny Sernfalk, Tuesday, November 14, 2023, 23:53 (538 dagar sedan) @ Thomas Tell

B 1430 gick med tender 1509 mellan 1945 - 1948 (precis som TT skriver)
1948 tillkopplades tender som anges vara f.d HHJ 1. Enligt skrivelse är det dock inte klarlagt att tendern ursprungligen kommer från HHJ 1 som levererades med två axlig tender och fick en tre axlig först 1914.
Tendern var dock märkt 1 och var tillkopplad HHJ 1 som skrotades i Vislanda 1947. beslutades då att ange tendern som f.d HHJ 1.
Loket ställdes av 1959 och försvinner samtidigt i Str77. Oklart om det överfördes då till beredskapsfordonsparken.
Oavsett detta återtogs loket i trafik som driftånglok inom 35 Ms senast 1960. Feltryck i Str 77 som inte återtar loket i sina utgåvor. Loket fick även en revision något år senare. Därav bilden på loket i Falun 1962.
Avställdes som driftånglok formellt 1963-09 och fördes över till att bli beredskapslok.
Ställdes upp i Banketorp. Därefter Jakobshyttan, Sala och Falun
1977-12-27 Slopas loket för skrotning.
1978 transporteras loket till Vännäs och en skrivelse från SJ finns som anger att loket kalltryckts och provkörts med gott resultat inför en ifrågasatt försäljning till järnvägsmuseiförening.
Ett par dagar senare 1978-11-20 ny skrivelse att slopning upphävs och att loket återgår till att bli beredskapslok. Ställdes därefter upp i Renviken (Rensjön är en felskrivning i tråden).
1992 transporterades loket till Grängesberg och deponerades hos GBBJ i Grängesberg. Syftet då var främst att tillvarata lokets BGb panna 2499 till föreningens lok TGOJ Gb 95. Loket driftsattes och tender byttes till A tender. Tender f.d HHJ 1 skrotades.
Loket gick i trafik som B 1430 ett par år men skrotades 2005-2006. Lokets BGb panna sparades och finns möjligen kvar i Grängesberg.
Enligt personal från GBBJ hade loket dåliga gångegenskaper vilket var ytterligare ett skäl att skrota loket.

B 1430 med OKB-tender. Försök till klarlägganden

av Ulf Diehl, Wednesday, November 15, 2023, 10:29 (537 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Åkte efter B 1430 i persontåg Rättvik-Borlänge den 7 maj 1962. Oskarp bild pg av kväll och ösregn, Sedan stod den i lokraden i Korsnäs i juli 1963 och fanns i Falun vid SJKs besök 27 mars 1977. I Grängesberg den 7 juli 1994 hade den fått sin nya A-tender
Ulf Diehl
[image][image]

B 1430 med OKB-tender. Försök till klarlägganden

av bosc, Wednesday, November 15, 2023, 23:10 (537 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Jag vill bara konfirmera uppgiften om Korsnäs 1963. Vid VJK:s studieresa 28 april 1963 såg vo bl.a. B 1430, dock ingen bild så oklart med vilken tender./BoSC

B 1430 med OKB-tender. Försök till klarlägganden

av Ola Almquist, Wednesday, November 15, 2023, 17:38 (537 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

B 1430 gick med tender 1509 mellan 1945 - 1948 (precis som TT skriver)
1948 tillkopplades tender som anges vara f.d HHJ 1. Enligt skrivelse är det dock inte klarlagt att tendern ursprungligen kommer från HHJ 1 som levererades med två axlig tender och fick en tre axlig först 1914.
Tendern var dock märkt 1 och var tillkopplad HHJ 1 som skrotades i Vislanda 1947. beslutades då att ange tendern som f.d HHJ 1.

Är det klarlagt vad som hände med HHJ:s övriga tendrar (och vilka byten som gjordes genom åren)? De hade väl ett antal treaxliga.

B 1430 med OKB-tender. Försök till klarlägganden

av Anders Sandgren, Wednesday, November 15, 2023, 19:29 (537 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tender A 1137 är väl idag kopplad till B 1038. NJ?


Time: 248
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1079
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1366
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2711

[x]
[*]