Vedens värmevärde (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Monday, November 13, 2023, 21:10 (538 dagar sedan)

talades det om när det gällde tendrars påbyggnad vid vedeldning. I 1910 års loklära anges att 6 kubikmeter barrved motsvarar 1 ton utländska stenkol. Lufttorr ved beräknas innehålla omkring 50 % kol och 20 - 25 % fuktighet och resten övriga beståndsdelar som väte - knepigt att man anger det- askhalt m.m. Det går därför åt rätt mycket värme innan veden torkat och kan brinna. Lokens beräknade dragkraft i tidtabellsbokens del A utgår alltid från koleldade lok. Det blir en annan hets i pannan jämfört med när ved förbrinner långsammare. Vikten på en kubikmeter vanliga kol beräknas till omkring 750 kg. Rökfria Walesiska upp till 890 kg då stybb fyller ut mellanrummet.

Vedens värmevärde

av Rubensgården, Tuesday, November 14, 2023, 04:33 (538 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det här med ved är intressant. Ved med högt brännvärde, dvs högre energiinnehåll per volymenhet brinner i allmänhet långsammare. Det kan därför vara svårt att få upp temperaturen jämfört med frodvuxen, som innehåller mer syre. Energivärdet, dvs. energiinnehåll per viktenhet är det samma för all ved, med undantag för kvistar, som har högre andel bark i förhållande till vedandel. Barken innehåller oljor, som höjer energivärdet. Anders Murare i Sommen har en vedeldad tegelugn och förutsättningen för att få upp värmen i den är att elda barr. Björk gick inte, det brinner sannolikt för långsamt. Jag har gjort samma erfarenhet hemma. Om man slänger i dagens avkap från snickeri (mest gran) i kaminen så får man akta, för den blir lätt röd och man tror den ska sprängas av den intensiva snabbförbränningen. Jag vill poängtera att människor gärna blandar ihop brännvärde (energi per volymenhet) med energivärde (energi per viktenhet). Fukthalten är så klart också en viktig faktor. För den som vill fördjupa sig i vedeldning kan jag rekommendera Lars Myttings bok Ved. Jag hoppas detta inlägg bidrar till ångloksdiskussionen trots att jag nämner tegelugn och kamin. Det är mest för att poängtera vedens egenskaper och att högt energivärde inte alltid är synonymt med mer värme i form av hög temperatur. Dock kan energiinnehållet vara det samma, men om förbränningen sker över längre tid sjunker temperaturen som är kritisk för ånglok. Om någon vet mer om hur olika trädslag beter sig vid ånglokseldning vore det mycket intressant.

Vedens värmevärde

av mormorsgruvan, Wednesday, November 15, 2023, 07:48 (536 dagar sedan) @ Rubensgården

Jag tror att vedens värmevärde har varit uppe i en tidigare tråd.
Hur snabbt ved brinner beror (bland annat)på den fysiska storleken av det man kastar in. Om man slänger in slipers 16x22x270 cm, så brinner det långsamt. Nu är det ganska få fyrboxar som tar 270 cm slipers.
En annan viktig faktor vi eldning är det så kallade luftöverskottet som behövs. Att elda med torvpulver ger högre överhettning i ett överhettarlok än att elda med stenkol(som har högre värmevärde kcal/kg). Detta på grund av att torvpulver kan eldas med lägre luftöverskott.

Time: 284
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1103
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1384
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2811

[x]
[*]