Bildgåta (Järnväg allmänt)
Bilden är tagen den 6 januari 1982 med massor av snö. Var är bilden tagen?
Bilden är tagen den 6 januari 1982 med massor av snö. Var är bilden tagen?
Insnöad som man är (ähum ...) så kan jag ju tycka, att hade inte idén fallit på sin egen orimlighet så skulle det kunna vara en specialtur på vintern utanför Hedaslätt med Omberg i bakgrunden. Den bandelens trafik slutade ju 1983, men spåret låg väl kvar rätt länge efter det.
Men det är bara mina associationsbanor som är nedisade och inget annat. Det ärliga svaret är att jag har ingen aning.
Verveln. Eventuellt Nelhammar.
Härlig bild, kanske Uknadalen med Kolsebro i bakgrunden, men om stolpen t v är en elstolpe, då blir det problem…
Luspebryggan?
Jag tror att det är Överum. Möjligen med samma stolpe i bakgrunden som på denna bild.
Svårgissad, men jag gissar i.a.f. att det är någonstans på norra inlandsbanan. Kanske polcirkeln? Tycker mig se nån typ av norrlandsplog på Y1/YF1-motorvagnen och den myckna snön samt banvallshöjden:-| :-|
tobbe
Jag tycker mig se några uppställda ellok i bakgrunden så jag gissar på någon lokstation någonstans. För övrigt ingen aning.
Verveln. Eventuellt Nelhammar.
Tror på Nelhammar.
Jag tror att det är Överum. Möjligen med samma stolpe i bakgrunden som på denna bild.
Mht din förmåga att klura ut andra bildförfrågningar, skulle jag inte bli förvånad om du även tar denna....:-)
Mht din förmåga att klura ut andra bildförfrågningar, skulle jag inte bli förvånad om du även tar denna....:-)
Inte bara bildförfrågningar...!
Det där är absolut Överums station utan att darra på manchettknappen, där har man harvat fram och tillbaka under åren med otaliga fordonstyper under årens gång och fått kaffe serverat av tkl Håkan Henriksson. Vi fick "Norrlandsplogar" ganska tidigt på "våra" Y1:or.
Palle i Vika.;-)
Det där är absolut Överums station utan att darra på manchettknappen, där har man harvat fram och tillbaka under åren med otaliga fordonstyper under årens gång och fått kaffe serverat av tkl Håkan Henriksson. Vi fick "Norrlandsplogar" ganska tidigt på "våra" Y1:or.
Palle i Vika.;-)
Du menar att Y1:an står på samma palts som manöervagnen på den här bilden och fotografen stod ungefär där mannen i blåstället som krattar gruse och med stationshuset i ryggen. Rätt?
Palle i Vika.;-)
Du menar att Y1:an står på samma palts som manöervagnen på den här bilden och fotografen stod ungefär där mannen i blåstället som krattar gruse och med stationshuset i ryggen. Rätt?
Ja Y1:an står på samma spår i Övm som din relaterade bild med Y6/7 men jag vill ha fotografen placerad precis framför Stationssidan utanför ingångsdörren. Palle i Vika.;-)
Väntar med stor spänning på svaret på gåtan (fast Överum verkar ju ganska säkert).
Väntar med stor spänning på svaret på gåtan (fast Överum verkar ju ganska säkert).
Häll opp en kaffe till "Stiggan" gåtan är redan löst men ta med en thermos och bilen till Överums station och placera dig utmed stationssidan så ser du stolpen i bilden men ingen Y1 längre och har du tur så kanske någon enstaka Itino eller Y2 dyker upp och ingen tkl att fråga längre, den sista var Håkan Henriksson och han låste dörren utifrån när Radioblocken kom 1995.:-(
Visst är det Överum.
Häll opp en kaffe till "Stiggan" gåtan är redan löst men ta med en thermos och bilen till Överums station och placera dig utmed stationssidan så ser du stolpen i bilden men ingen Y1 längre och har du tur så kanske någon enstaka Itino eller Y2 dyker upp och ingen tkl att fråga längre, den sista var Håkan Henriksson och han låste dörren utifrån när Radioblocken kom 1995.:-(
Tack Palle. Nu kunde jag lugnt fika färdigt och slipper fler sömnlösa nätter. För oss notoriska tvivlare är det viktigt att få en slutlig bekräftelse på hur saker och ting förhåller sig.;-)
(fast jag tvivlade egentligen inte alls på att du kände igen stolpen i Överum)
Time: 223
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)
Total time: 4957