SJ ellok F (Järnväg allmänt)

av Mats Björkelund, Monday, November 27, 2023, 16:34 (526 dagar sedan)

SJs ellok F tillverkades ju först som en försöksserie om 3 (601-603). 1945-46 tillverkades sedan 12 st lok (621-632) och 1948-49 ytterligare 9 st (694-702).

Bilder på loken 621-632 visar slät ytterplåt medan 694-702 visar klart nitade sidor. Vad föranledde detta?

Tore Nordin anger i Svenska Ellok att det bara gjordes "få" ändringar mellan serierna.

Kan det vara problem med svetsning på samma sätt som med de första M-loken (senare Mg)? Verkar dock lite kort mellan leveranserna för att man skulle hitta så stora problem att man bestämmer sig för att ändra. Det verkar inte heller som de tidigare loken senare i livet varit tvungna att byggas om.

/Mats B

SJ ellok F

av Torbjorn_Forsman, Monday, November 27, 2023, 18:19 (526 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Jag har ett svagt minne av att jag har läst något om det, antingen i någon gammal tråd på detta forum eller i gamla Postvagnen.
Om jag inte missminner mig så var det någon produktionsteknisk anledning - antingen att vagnskorgarna till den sista serien tillverkades på en annan verkstad som föredrog nitning, eller att man med erfarenhet från de tidigare serierna ansåg att nitning skulle bli billigare.

SJ ellok F

av johanw, Monday, November 27, 2023, 19:38 (526 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Jag har ett svagt minne av att jag har läst något om det, antingen i någon gammal tråd på detta forum eller i gamla Postvagnen.
Om jag inte missminner mig så var det någon produktionsteknisk anledning - antingen att vagnskorgarna till den sista serien tillverkades på en annan verkstad som föredrog nitning, eller att man med erfarenhet från de tidigare serierna ansåg att nitning skulle bli billigare.

Enligt denna sida byggdes samtliga serielok av NOHAB:

https://sv.wikipedia.org/wiki/F-lok_(el)

VH /J

SJ ellok F

av Jan Frelin, Monday, November 27, 2023, 20:41 (526 dagar sedan) @ Mats Björkelund

SJs ellok F tillverkades ju först som en försöksserie om 3 (601-603). 1945-46 tillverkades sedan 12 st lok (621-632) och 1948-49 ytterligare 9 st (694-702).

Bilder på loken 621-632 visar slät ytterplåt medan 694-702 visar klart nitade sidor. Vad föranledde detta?

Tore Nordin anger i Svenska Ellok att det bara gjordes "få" ändringar mellan serierna.

Kan det vara problem med svetsning på samma sätt som med de första M-loken (senare Mg)? Verkar dock lite kort mellan leveranserna för att man skulle hitta så stora problem att man bestämmer sig för att ändra. Det verkar inte heller som de tidigare loken senare i livet varit tvungna att byggas om.

/Mats B

Enligt Lennart Nilssons F-loksbok (som jag precis råkar läsa) var det problem med sprickor hos de svetsade korgarna som ledde till att den andra serien nitades.

SJ ellok F

av Micael Lindgren, Friday, December 01, 2023, 08:29 (523 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Gissa vad jag fick i 10-års present 1980 av Pappa, en tavla på ett F-lok på Cst, den hänger i min hall.


Time: 235
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1141
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1270
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2659

[x]
[*]