Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858) (Fordon: lok)
Jag har tittat lite i ytterligare handlingar och då framkom att Ericson i mitten av mars 1858 gav Stieler i uppdrag att beställa ytterligare ett lok utöver de två som redan var beställda för WSB och att det samtidigt skulle beställas två lok för SSB.
Samtidigt tas frågan om nummer och namn upp. Där beordras att de befintliga sex loken skall förses med namn och att numren på WSB 3 och SSB 5 skall ändras till WSB 5 respektive SSB 3. De nya loken skall ges WSB 1-3 respektive SSB 4-5.
Av någon orsak så skeppades det första loket till SSB med nr 3 vid leverans (källa: BP handlingar till SSB). Orsak ej känd men då Ericson och Stieler hade lite olika syn på det där med numrering och namnsättning så är jag inte främmande för att Stieler ansåg att SSB 5 kunde få behålla sitt nummer och de båda nya loken fylla luckan mellan 2 och 5. När loket anlände till Malmö var dock SSB 5 omnumrerat till SSB 3 med namn Prins August varför det nya loket omgående torde ha erhållit nr SSB 5.
Intressant med omkastningen. Just de två sista loken (progressive work no 98-99) fick sena ändringar daterade 5 Augusti 1858 där loken istället för tvärstycksdrivna matarvattenpumpar får invändiga matarvattenpumpar och samtidigt en större (double-acting) donkey-pump, dvs den typ som Prins August har idag. De tidigare loken hade en mindre donkeypump och dubbla tvärstycksdrivna matarvattenpumpar.
Enligt orderboken borde detta varit loken SSB 5 Malmö, och WSB 3 Billingen men när man tittar i järnvägsstatistiken 1863 anger denna att det är loken SSB 4-5 som har invändiga matarvattenpumpar och WBB 1-3 har utvändiga. Tvno 98-99 skeppas i slutet av augusti (25 eller så, handstilen är svår) medan 97 skeppas 18/8. 93-94 skeppas 21/7. Kan det vara så att 98-99 (WSB 3 & SSB 5) skeppas till Malmö och där blir SSB 4-5 medan 97 skickas till Göteborg som SSB 4 men ommärks till WSB 3 Billingen?
Jag antar att de tillverkningsnummer som finns i listan på historiskt.nu är baserad på det faktum att tre lok gick till WSB och två till SSB och då tillverkningsnumren var uppdelade på 2+3 nummer så placerade man in dem så att de passade. Och har man levererat fel och sedan märkt om dem blir saken rörigare... Omnumreringen av 3 & 5 i första serien skedde redan på våren 1858 och gjordes, vad jag minns, före namnskyltarnas uppsättande.
Det finns fler lok där nummerlistorna avviker:
- WSB 7-8 har omvända tillverkningsnummer
- O-loken har annan numrering, 258->WSB 24, 259->WSB 25, 260->SSB 7
- WSB 31 & SSB 9 har omvända nummer
- G-loken 157-162 har tillverkningsnummer i den ordningen. Detta gör att 161 har tillverkningsnummer 1446 vilket kan verifieras då loket alltjämt finns kvar, även om det är maskerat till 93 Jernsida. Men stansarna finns där, såväl SJ-stansar som BP-stansar.
De båda O-loken till WSB (tvno 258-259, WSB 24-25) är listade "Edward Morgan" och "Jenny Jones" vilket är personer i en populär dåtida visa med koppling till Wales, mer specifikt Llanelly Railway, som möjligen beställt loken från början.