När tog godståg och lastbilar över från medelhavssjöfarten? (Järnväg allmänt)
DFDS körde en linje Aarhus-Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Lissabon-Valencia-Cartagena-Barcelona fram till ca 1982 och en annan linje till Bilbao och Leixoës (Porto). Ca 1982 slogs den kortare linjen ihop med Portulloyd (Broströms f.d. Svenska Lloyd). Sjötrafiken konkurrerades dels ut av järnväg och lastbil, men även av storrederierna. Dessa körde mycket last till Persiska viken och Röda havet med mycket lite returlast, man lossade då tomcontainers i Medelhavet och Portugal och tog last därifrån till Norra Europa och konkurrerade ut t.ex. DFDS och Portulloyd med lägre frakter. Lastbilarna konkurrerade ut fartygstransporterna genom att köra frukt och grönt nordgående och industrigods sydgående. Olika rederier t.ex. Ellerman Lines och andra försökte i slutet av 80- och början av 90-talet ta upp trafiken som DFDS och Portulloyd körde med liten framgång.