Kilometerstolpar före metersystemet (Bana)
Nu var ju en gammal svensk mil inte lika lång som den nya milen baserad på meter systemet så i stort sett alla stolpar måste ju hamnat på ny positioner. Någon slags mätning måste ju ha skett antingen i relation till de gamla stolparna eller en helt ny mätning med början i noll punkten. Låter som den senare lösningen borde vara enklare tycker jag.
Dessutom skedde det ju mindre förändringar, tex Sst-Cst, under denna tid, sålunda var längdmätningen redan obsolet.
Man gör i regel inte om längdmätningen vid sådana förändringar, eftersom det skulle medföra att man måste ändra all dokumentation där längdmätningen används. Sådant hanteras i stället med längdmätningsförändringar, d.v.s. avståndet mellan två kilometertavlor blir större eller mindre än 1000 meter. Det finns ett skäl till att en plats längs banan anges med kilometer plus meter, t.ex. 221+154. Det betyder att den ligger 154 meter bortom kilometertavla 221. Det är inte nödvändigtvis detsamma som 221,154 kilometer från nollpunkten.
Eftersom den gamla längdmätningen användes i all dokumentation, måste man göra en omräkning till metersystemet och antingen ändra i dokumentationen eller ha en omvandlingstabell från den gamla till den nya längdmätningen. Om man sedan också gjorde en ny uppmätning beror nog på hur noggrann man ansåg att den gamla var.