Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Lartigue monorail - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Lartigue monorail (Järnväg allmänt)

av Leif B, Monday, December 11, 2023, 16:27 (443 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hittade en gammal film från monorailbanan på Irland. Hoppas det fungerar med en länk till facebook, för mig går det bra och jag har inget konto.

Bringing Ireland's Past to Life

Filmen finns på twitter också:
Nitter


Ball uppfinning, måste ha löst många av problemen med vanliga banor med två räler. Jag gillar speciellt lösningen för plankorsning som är med precis i slutet. Växlarna var antagligen så enkla att det kändes direkt onödigt att visa dem på bild.

Fick denna praktiska konstruktion några efterföljare?

Det fanns inga växlar. Det fanns krökta vändskivor som vändes 180 grader och på så vis fungerade som växlar. Några av bilderna här illustrerar sådan omväxling.

Det byggdes en bana i Frankrike 1895, men den kånkade 1899 utan att kommit i trafik. Kartskiss och ett par bilder. Fler bilder och franska text. Om man klarar franskan kan få reda på varför systemet inte blev någon succé här.

Den första och längsta banan byggdes dock redan 1881 i Algeriet men hade ingen persontrafik och inga lok. Dragkraft var mulor. Fler kortare och kortlivade banor fanns också för gruvor och på utställningar, exempel nämns på Wikipedia.


Hela tråden:

 


Time: 245
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1106
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1305
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2701