"Enkel-Of-lok? (Fordon: lok)

av olle sundström, Monday, December 18, 2023, 15:39 (351 dagar sedan)

Häromdagen dök några urgamla mässingsetsningar upp ur skrotlådans bottenskikt.

Fantasin sattes i rörelse och idén att bygga en pastisch på ett enkel-Of-lok föddes. Därför önskas upplysning om det verkligen funnits ett "halvt" Of-lok och - nog så viktigt - om så är fallet: utrustades den stackars syskonlösa enheten med förarhyttsutrustning i "bakhytten"?

Olle S

"Enkel-Of-lok?

av Bertil Bengtsson, Monday, December 18, 2023, 16:51 (351 dagar sedan) @ olle sundström

Jodå, det har funnits. Jag har "någonstans ifrån" sparat ner ett foto av Of 80, där man ser hur man monterat dit en buffertbalk (från något gammalt ånglok?), dragit ner bromsledningen längs kortväggen ner från taknivå - och monterat på en strålkastare högst upp. Das war alles!
Likadant gjorde man med Oa.
Jag kan förmodligen inte lägga ut bilden här, så jag avstår.
Berra

"Enkel-Of-lok?

av A.Svenson, Monday, December 18, 2023, 18:32 (350 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Kan det ha varit i malmvagnväxlingen på Svartön (Le) det förekommit? Vill minnas att loket gick under smeknamnet ”Fimpen”.

Anders S

"Enkel-Of-lok?

av Per-Olov Brännlund, Monday, December 18, 2023, 18:49 (350 dagar sedan) @ olle sundström

[image]Den 20 september 1949 kolliderade malmtåg 19 som drogs av Of 81-80 bakifrån med lokalgodståget 8705 strax före infarten till Björnfjell. Lok 81 blev mycket svårt skadad och reparerades med stålkorg år 1951. Under tiden gick lok 80 som ensam "fimp".

"Enkel-Of-lok?

av olle sundström, Tuesday, December 19, 2023, 16:11 (350 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Tack för intressant information!

Of-loken var vardagsmat på linjen Gävle - Borlänge (koks till Domnarvet) och jag åkte många gånger på loket till Hinsnoret men kan för allt i världen inte påminna mig att taket var så kraftigt "uppbullat". Bra information!

Olle S

"Enkel-Of-lok?

av Bertil Bengtsson, Tuesday, December 19, 2023, 20:51 (349 dagar sedan) @ olle sundström

Nästan alla äldre "större" elektrolok hade en puckel på taket. De sista var väl Ma. Då var det väl vanligen transformatorn och dess anslutningar som krävde utrymme i höjdled.
Vad beträffar Oe/Of så är den enda anledningen jag kan finna till puckeln, att man anordnade tryckluft och "multipelslangar" ovanför kortkopplingsändens dörr - och då behövde man en "puckel". Observera att pucklarna var pilformade - dvs "strömlinjeformade"!
Se bifogade ritningar på Oe och Of. Oe hade tyskt maskineri, Of svenskt; skillnaden bestod dels i antalet kopplingssteg (Oe väl grovt) och kylningen (Oe sög luft nerifrån, genom motorerna och upp genom taket; motorerna blev nedsmutsade av skit från spåret och eftersom luften sögs genom motorerna blev motorerna "genomsmorda" av olja från motorlagren med överslag som följd). De gick som en dammsugare i spåret! ASEA vände på luftströmmen genom motorerna på Of och ändrade luftkanalerna, samt gjorde fler kopplingssteg. Oe byggdes om till att motsvara Of, de blev Of2. Exteriört är loken lika, men inuti var det relativt stora skillnader i luftkanaler ända fram till slopning och skrotning. Synd att inget lok är sparat.
Lok 80 är en ASEA-byggd Of.
Ritningen på Oe visar exteriören till höger (på tyskt vis), ritningen på Of visar exteriören till vänster (på svenskt vis).
Jämför luftkanalerna.

Oe
[image]

Of
[image]

Berra

"Enkel-Of-lok?

av Anders Sandgren, Tuesday, December 19, 2023, 20:42 (349 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]Den 20 september 1949 kolliderade malmtåg 19 som drogs av Of 81-80 bakifrån med lokalgodståget 8705 strax före infarten till Björnfjell. Lok 81 blev mycket svårt skadad och reparerades med stålkorg år 1951. Under tiden gick lok 80 som ensam "fimp".

Hade Oe/Of likt Oa- och Pa-loken dubbla körkontroller i hytten? Underlättade väl användningen som singellok för växling som några av Oa-loken slutade som.
Pa 27 har väl kvar högerkontrollern åtm i ena hytten. Hur det ser ut i Oa-loken idag vet jag inte, kanske någon annan vet hur det kvarvarande loket (loken) ser ut.

"Enkel-Of-lok?

av Bertil Bengtsson, Tuesday, December 19, 2023, 21:00 (349 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Båda tågen hade udda nummer. Var båda "södergående" ?
Berra

"Skvadern" Of 80-81

av Bertil Bengtsson, Tuesday, December 19, 2023, 21:22 (349 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Foto på "Skvadern" Of 80-81 finns i SJ:s fotobok "Efter hundra år", SJ 1956, med foton av fotografen Lennart Nilsson, på sidan 91. Det borde vara taget 1955 eftersom det publicerades i boken 1956.
Berra


Time: 256
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1073
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1146
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2486