Banvallsprommenad vid Bränninge-Gamla MÖJ (Bana)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 28, 2008, 10:07 (6289 dagar sedan)

Avsnitt av MÖJ vid Bränninge parallellt med riksväg 34 (fd 36) Linköping-Borensberg-Motala

[image]

Åkte ut till Bränninge för att kolla. Byggnaden till vänster har troligen varit ett godsmagasin eller liknande.
[image]

Det står Bränninge på byggnaden, antagligen något som blivit kvar sen järnvägens tid.
[image]

Här gick det tåg fram till 1963. Man ser tydligt att grusvägen varit banvall en gång i tiden. Känns speciellt att köra på en väg där det körts tåg.
[image]
[image]

Banvallsprommenad vid Bränninge-Gamla MÖJ

av tuff-tuff @, Linköping, Thursday, February 28, 2008, 11:07 (6289 dagar sedan) @ Christer Andersson

Ja, "Bränninge" på väggen är med största sannolikhet en rest av järnvägstiden. Det stod "Tift" med precis likadana bokstäver på en byggnad intill f.d. järnvägen i Tift, ända tills nyligen! De hade suttit där så länge jag bott i Linköping, men var borta när jag gick förbi härom veckan. Sorgligt, sorgligt. Men stationshuset i Vårdsberg är mycket trevligt att beskåda!

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 28, 2008, 11:28 (6289 dagar sedan) @ tuff-tuff

Ja, "Bränninge" på väggen är med största sannolikhet en rest av järnvägstiden. Det stod "Tift" med precis likadana bokstäver på en byggnad intill f.d. järnvägen i Tift, ända tills nyligen! De hade suttit där så länge jag bott i Linköping, men var borta när jag gick förbi härom veckan. Sorgligt, sorgligt. Men stationshuset i Vårdsberg är mycket trevligt att beskåda!

OK, GPS-koordinaterna för detta stationshus då?? :-)

Vad det gäller Ringstorpslinjen finns inte järnvägsbron över stambanan kvar i form av vägbro idag?

Annars måste jag säga att jag tycker det är spännande med banvallspromenader. Tror t.om. att jag såg Bränninge stationshus nu ombyggt till bostadshus, ville inte fotografera det just pga. det bor folk där som säkert undrat vad jag höll på med. Ville också leta efter brofundament vid Svartån, fast tyvärr såg det ut som en privat tomt där. Om man fortsätter resan längs linjen så kan man beskåda Älvans stationshus också med skylt. Även i Borensberg står stationshuset kvar. Är inte det mesta av vägen Linköping-Fornåsa-Motala fd banvall? iaf den sk. "flygrakan".

Som jag tidigare skrivit syns banvallen Fornåsa-Motala mycket väl vid vägen Ask-Vedemö. I Rogslösa längs gamla FWÖJ finns några byggnader vars placering tydligt visar var järnvägen gick.

av Gunnar Lilienberg, Thursday, February 28, 2008, 12:40 (6289 dagar sedan) @ Christer Andersson

Vad det gäller Ringstorpslinjen finns inte järnvägsbron över stambanan kvar i form av vägbro idag?

Nix, däremot finns viadukten över gamla E4:an kvar som gång- och cykelbro.

(...) Är inte det mesta av vägen Linköping-Fornåsa-Motala fd banvall? iaf den sk. "flygrakan".

Sträckan från en bit bortanför Klockrike fram till strax efter Österstad är byggd på den gamla banvallen.

av tuff-tuff, Thursday, February 28, 2008, 14:04 (6289 dagar sedan) @ Christer Andersson

GPS-koordinater för Vårdsbergs stationshus.

Lat: N 58 grader 24' 23.17''
Long: Ö (eller E) 15 grader 44' 51.79''

Stationshuset, som är privatbostad, ligger ca 400 m norr, eller nordost, om Vårdsbergs kyrka. Det går en vägstump dit från kyrkan. Dessutom passeras det av en körväg som går på den gamla banvallen. Dess bro över Vårdsbergsån finns kvar. Jag gick en banvallspromenad dit från Köpetorps industriområde i Linköping tidigare i vintras. Det kan jag rekommendera. Det var så trevligt att här och där hitta sliprar och sliperrester i bavallsresterna. På ett ställe (förbi Lilla Metsjö) är banvallen borta på en längre sträcka, men med kännedom om vart man ska kan man lista ut av höjdförhållandena hur banan gått. Där finns dock en bred bäck som man kan behöva vandra ett stycke utmed innan man hittar ett ställe där det går att hoppa över den. God tur! (innan åkrarna besås)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 28, 2008, 15:11 (6289 dagar sedan) @ tuff-tuff

GPS-koordinater för Vårdsbergs stationshus.

Lat: N 58 grader 24' 23.17''
Long: Ö (eller E) 15 grader 44' 51.79''

Stationshuset, som är privatbostad, ligger ca 400 m norr, eller nordost, om Vårdsbergs kyrka. Det går en vägstump dit från kyrkan. Dessutom passeras det av en körväg som går på den gamla banvallen. Dess bro över Vårdsbergsån finns kvar. Jag gick en banvallspromenad dit från Köpetorps industriområde i Linköping tidigare i vintras. Det kan jag rekommendera. Det var så trevligt att här och där hitta sliprar och sliperrester i bavallsresterna. På ett ställe (förbi Lilla Metsjö) är banvallen borta på en längre sträcka, men med kännedom om vart man ska kan man lista ut av höjdförhållandena hur banan gått. Där finns dock en bred bäck som man kan behöva vandra ett stycke utmed innan man hittar ett ställe där det går att hoppa över den. God tur! (innan åkrarna besås)

Alltså den rödmarkerade vägen är den fd Ringstorpslinjen?

[image]

av tuff-tuff @, Linköping, Thursday, February 28, 2008, 20:05 (6289 dagar sedan) @ Christer Andersson

Alldeles rätt! Närmare Linköping kan man ana den på kartor och flygfoton genom hur den "samspelat" med åkerkanter.

Som onödigt bonusfakta kan meddelas att svenska Wikipedias bild på Vårdsbergsån (i artikeln med det namnet) är tagen från järnvägsbron!

av Granis, Thursday, February 28, 2008, 11:28 (6289 dagar sedan) @ Christer Andersson

Åkte ut till Bränninge för att kolla. Byggnaden till vänster har troligen varit ett godsmagasin eller liknande.

Var det inte här ungefär -eller snarare lite längre bort- som utfarten mot Väderstad/ Skänninge gick (VSBJ)? F ö kan Älvans station rekommenderas också; bebott av en järnvägsintresserad ägare dessutom. Och godsmagasinet i Gullberg, på vilken också stationsskylten sitter. Eller satt i varje fall 2006.

/ L G

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 28, 2008, 11:33 (6289 dagar sedan) @ Granis

Var det inte här ungefär -eller snarare lite längre bort- som utfarten mot Väderstad/ Skänninge gick (VSBJ)? F ö kan Älvans station rekommenderas också; bebott av en järnvägsintresserad ägare dessutom. Och godsmagasinet i Gullberg, på vilken också stationsskylten sitter. Eller satt i varje fall 2006.

/ L G

Bränninge var stationen där VSBJ anslöt till MÖJ. Det var precis just där jag var, men jag såg inga som helst spår efter den linjen.

Godsmagasinet i Gullberg låter intressant, det får bli nästa utflyktsmål. :-)

av Granis, Thursday, February 28, 2008, 12:14 (6289 dagar sedan) @ Christer Andersson

Bränninge var stationen där VSBJ anslöt till MÖJ. Det var precis just där jag var, men jag såg inga som helst spår efter den linjen.

Den lär ha passerat Rv 36/ 34 ungefär där viadukten för Västerlösavägen (?) går; dock ej i den vinkeln, och kanske inte planskilt? Av banvallen finns nog inget kvar, men om man tittar på Eniros flygkarta så går det ju en körväg parallellt med vägen (på båda sidor viadukten med riksvägen). Måhända är åtminstone nån del av denna fd banvall?

/ L G

av Bobo L, Thursday, February 28, 2008, 11:37 (6289 dagar sedan) @ Christer Andersson

[image]

Det står Bränninge på byggnaden, antagligen något som blivit kvar sen järnvägens tid.
[image]

Nej, jag tycker byggnadens utförande ser för modernt ut för att vara någonting som uppförts av järnvägen. Den verkar mera byggd på ca 1960-talet. Det kan iofs vara en äldre byggnad som byggts av någon lokal lantmannaförening, industri eller liknande invid järnvägen, men i så fall har den nog fått ny fasad eller liknande vid ca 1960-talet. Även storleken antyder att den är av senare datum än järnvägen, tycker jag.

Bokstävrarna "BRÄNNINGE" kan mycket väl vara ditflyttade från ett stationshus eller någon skylt ute på bangården.

/Bobo L

av Kjell Friberg, Thursday, February 28, 2008, 11:51 (6289 dagar sedan) @ Bobo L

Bokstäverna kommer från stationshuset. Byggnaden där de nu är uppsatta har troligen inget med järnvägen att göra utan är en verkstadsbyggnad (sannolikt gammal bysmedja) som moderniserats kraftigt.
För övrigt syns brofundamenten mycket bra från riksvägen där den går över Svartån. De bär numera upp en vattenledning till Berggårdens vattenverk i Linköping (alldeles intill stambanan).

Banvallsprommenad vid Bränninge-Gamla MÖJ+lite om MÖJ

av Daniel Niklasson, Thursday, February 28, 2008, 18:50 (6289 dagar sedan) @ Christer Andersson

Bokstäverna kommer från stationshuset som är kraftigt ombyggt. Huset såldes 1959 eftersom bemanningen dragits in då VSBJ lagts ned året innan.

Hus och rester:

Tift banvaktstuga (rätt välbevarad).
Bränninge stationshus(ombyggd).
Vallbro brofundament för vallenledning
Vreta kloster stationshus och magasin
Gullberg stationshus och magasin(ombyggd)
Hornstäve banvaktstuga (ombyggd)
Maspelösa stationshus (ombuggd)
Klockrike stationshus (ombyggt)
Älvan stationshus (ombyggt)
Hässlekullen banvaktstuga (rätt välbevarad)
Varv stationshus (ombyggt)

Österstad stationshus (ombyggt)
Ulvåsa stationshus (ombyggt)

Löparehem banvaktstuga (rätt välbevarad)
Brunnkärr banvaktstuga (ombyggd)
Västanå banvaktstuga (ombyggd)
Borensberg stationshus (rätt välbevarat)

Under de senaste 10 åren har exempelvis Borensbergs elokstall flyttats och sänkts i höjd. Borensbergs godsmagasin flyttats och blivit stall i Näs. Brunnkärr var för 10 år sedan fullständigt oförändrat både interiört och exteriört. Nu är det inte det längre. Klockrike banvaktstuga har rivits efter att någon begick självmord brutalt där...

Resterna av östgötasmalspåren försvinner med tiden.

daniel

av Ola Almquist, Thursday, February 28, 2008, 19:04 (6289 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Går man öster om Linköping hittar man om jag minns rätt:

Vårdsberg hållplats/banvaktstuga, välbevarad
Askeby station, ombyggd
Greby hållplats/banvaktstuga, rejält tillbyggd på 1990-talet
Ringås station, ombyggd
samt NVHJ-stationen Ringstorp, ombyggd

Har jag glömt något?

Känner någon till hur det står till med vändskivegroparna i Bränninge och Ringstorp? Är de utplånade?

M.v.h.
Ola

av Daniel Niklasson, Thursday, February 28, 2008, 22:13 (6289 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har jag glömt något?

Känner någon till hur det står till med vändskivegroparna i Bränninge och Ringstorp? Är de utplånade?

Nä, det stämmer bra.

Vändskivegroparna är borta. Lokstallet i Ringstorp revs och rivningsmassorna användes som utfyllnad vid byggandet av Folkets hus på orten.

mvh Daniel

Rester av VSBJ banvallar, stationshus m.m finns det?

av Christer A, E-län, Wednesday, August 05, 2009, 09:58 (5766 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Har rest en del på grusvägarna längs gamla möj, tänkte åka en sväng åt Ledberg-Västerlösa. Nån som har tips på sevärdheter där, tex. rester av banvall, stationshus från VSBJ-tiden.

Time: 229
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 883
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1077
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2209

[x]
[*]