Växjö Tingsryds Järnväg (Bana)

av Hans O, Thursday, May 28, 2009, 21:45 (5759 dagar sedan)

Är på tillfälligt besök i Växjö och inte så långt undan platsen där Kalmar banan och Tingsryds banan vek av ifrån varandra. [link=http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=7%3B14.85023%3B56.85838%3Ba%3B14.84166%3B56.86245%3B14.85879%3B56.85431%3B620%3B556%3B0%3B1&mapcomp=%3B%3B%3BV%E4xj%F6%3B%3B%3B35242%3BV%C4XJ%D6%3B%3B%3B%3B%3B14.810344347567721%3B56.87883752421229%3B0%3B0%3B%3BV%C4XJ%D6%3Bmaps_place.10089.21%3B0&what=map_adr&searchInMap=1&geo_area=v%E4xj%F6&stq=0&pis=0]länk eniro flyg foto[/link]

Undrar om det var 3 skene spår på stäckan ut från stationen, och i så fall hur långt?

Är på gång en liten banvallspromenad mot Tingsryds hållet, någon som har tips på sedvärdigheter, räknar dock inte att komma mer än ca 15-20Km. Det finns "biljetter" :-) kvar om någon har tid, tisdag eller onsdag nästa vecka.

Mvh Hans O

Växjö Tingsryds Järnväg

av Anders Johansson, Thursday, May 28, 2009, 22:25 (5759 dagar sedan) @ Hans O

Nej det var inte treskensspår.
Banorna löpte paralellt ut till Östratorps banvaktsstuga.
Det är lätt att villa bort sig vid värmeverket eftersom man genomfört en linjerätning på normalspåret efter att smalspåret revs men går man över övningsbanan för motorcyklar kommer man rätt.

Växjö Tingsryds Järnväg

av Granis, Friday, May 29, 2009, 08:32 (5758 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det var några år sedan jag var där, och kanske linjerätningen påverkat det också, men smalspårets dragning framgick då av att den södra bommen vid den plankorsning som fanns strax öster om stationen liksom stod omotiverat långt från spåret och att den bro som fanns ännu en bit österut (har jag för mig) även den var omotiverat bred. Allt detta beroende på att sträckan förut var "dubbelspårig" med 1067-spåret i det sydliga (= högra från stationen räknat) läget.

/ L G

Växjö Tingsryds Järnväg

av Jonny Saljefeldt, Friday, May 29, 2009, 15:04 (5758 dagar sedan) @ Granis

Det var några år sedan jag var där, och kanske linjerätningen påverkat det också, men smalspårets dragning framgick då av att den södra bommen vid den plankorsning som fanns strax öster om stationen liksom stod omotiverat långt från spåret och att den bro som fanns ännu en bit österut (har jag för mig) även den var omotiverat bred. Allt detta beroende på att sträckan förut var "dubbelspårig" med 1067-spåret i det sydliga (= högra från stationen räknat) läget.

/ L G

Bild från 1982, tagen från stationen österut:

[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2007/82041225b.jpg[/img]

Växjö Tingsryds Järnväg

av Lennart Fransson, Friday, May 29, 2009, 19:08 (5758 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Det var några år sedan jag var där, och kanske linjerätningen påverkat det också, men smalspårets dragning framgick då av att den södra bommen vid den plankorsning som fanns strax öster om stationen liksom stod omotiverat långt från spåret och att den bro som fanns ännu en bit österut (har jag för mig) även den var omotiverat bred. Allt detta beroende på att sträckan förut var "dubbelspårig" med 1067-spåret i det sydliga (= högra från stationen räknat) läget.

/ L G


Bild från 1982, tagen från stationen österut:

[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2007/82041225b.jpg[/img]

Fast 1067-spåret fick nog inte plats mellan bommen och normalspåret i det läge bommen har på bilden, bron är rätt bred. Jan Lindahl har på sin hemsida en D-maskin fotad vid Lantmannavägen omkring 1970, där syns tydligt att 1067 hade egen banvall.

Växjö Tingsryds Järnväg

av Gunnar Håkansson @, Friday, May 29, 2009, 16:44 (5758 dagar sedan) @ Granis

Det var några år sedan jag var där, och kanske linjerätningen påverkat det också, men smalspårets dragning framgick då av att den södra bommen vid den plankorsning som fanns strax öster om stationen liksom stod omotiverat långt från spåret och att den bro som fanns ännu en bit österut (har jag för mig) även den var omotiverat bred. Allt detta beroende på att sträckan förut var "dubbelspårig" med 1067-spåret i det sydliga (= högra från stationen räknat) läget.

Den biten är ombyggd nu. Gjutjärnspelarna har återanvänts, men den fria höjden under bron har ökats en hel del, och bron har smalats av.

Växjö Tingsryds Järnväg

av Hans O, Friday, May 29, 2009, 18:08 (5758 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Tackar för svaren (alla) i tråden skall se om jag kan kontra Jonnys bild till veckan om det nu går att stå på någelunda samma ställe.

Mvh Hans O

Växjö Tingsryds Järnväg

av AJ anders Johansson, Friday, May 29, 2009, 22:06 (5758 dagar sedan) @ Hans O

[img]http://www.jarnvagshistoria.se/vaxjo12b.jpg[/img]

Växjö Tingsryds Järnväg

av svartamolnet, Friday, May 29, 2009, 00:01 (5759 dagar sedan) @ Hans O

[img]http://web.telia.com/~u08702604/bilder/jvg-005.gif[/img]
Den här kan man hitta vid km 3,alldeles innan delningen.
Vid infartssignalen intill värmeverket finns km 2.
Ha en trevlig promenad!


Time: 206
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 791
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 927
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 1937