snart Död mans grepp (Elektrifiering/elektrisk drift)
Jag antar att både elsäkerhetsverket och transportstyrelsen kan använda denna film som instruktionsvideo...
Dagens säkerhetshysteriker gillar den nog inte.
Någon form av dödmanshrepp fanns väl på de flesta el- och motordrivna fordonen även om det ofta var enkelt. Ofta i form av gasreglaget. Undrar inte om DEVA-vagnarna hade någon form där även bromsen var inblandad.
tyvärr eller lyckligtvis så är elprylarna idag så säkra att många har tappat respekten för att det kan bli fel :-P
konstigt nog har antalet olyckor legat procentuellt på ungefär samma nivå under en längre tid inom industrin, så det kunde gå bra tidigare rätt skött.:-)
vad gäller detta något primitiva sätt funderar jag på om det rör sig om ett batteridrivet tåg med kontinuelig laddning via ledningaen, med tanke på spraket skulle tåget rycka mer om det inte jämnats ut av ex. batterier kanske max 48 V:-|
i.s.f skulle det vara som att använda startkablar på en lastbil.
men för att få reda på spänningen kan man väl fråga den som lagt ut filmen, kan någon här albanska !?
men med tanke på övriga gruvsäkerhetn är nog olycksrisken lägst på föraarplatsen:-P ;-)
el-nissen staffan g som inte ens kan dalmål :-| :-) :-D