Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 snart Död mans grepp - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

snart Död mans grepp (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Morshyttan, Saturday, June 06, 2009, 01:29 (5749 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag antar att både elsäkerhetsverket och transportstyrelsen kan använda denna film som instruktionsvideo...
Dagens säkerhetshysteriker gillar den nog inte.
Någon form av dödmanshrepp fanns väl på de flesta el- och motordrivna fordonen även om det ofta var enkelt. Ofta i form av gasreglaget. Undrar inte om DEVA-vagnarna hade någon form där även bromsen var inblandad.

tyvärr eller lyckligtvis så är elprylarna idag så säkra att många har tappat respekten för att det kan bli fel :-P
konstigt nog har antalet olyckor legat procentuellt på ungefär samma nivå under en längre tid inom industrin, så det kunde gå bra tidigare rätt skött.:-)

vad gäller detta något primitiva sätt funderar jag på om det rör sig om ett batteridrivet tåg med kontinuelig laddning via ledningaen, med tanke på spraket skulle tåget rycka mer om det inte jämnats ut av ex. batterier kanske max 48 V:-|
i.s.f skulle det vara som att använda startkablar på en lastbil.
men för att få reda på spänningen kan man väl fråga den som lagt ut filmen, kan någon här albanska !?
men med tanke på övriga gruvsäkerhetn är nog olycksrisken lägst på föraarplatsen:-P ;-)

el-nissen staffan g som inte ens kan dalmål :-| :-) :-D


Hela tråden:

 


Time: 242
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1166
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1213
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2629