Linjeomdragning vid Skyllbergs bruk (Bana)
Jag har en fundering kring linjedragningen vid Skyllbergs bruk på ASLJ; närmare bestämt var sidobanan till Kårberg vek av.
På [link=http://web.telia.com/~u18116950/aslj/linje/skyllberg.htm] Stig Lundins hemsida [/link] så ser man på hans inscanning av Generalstabskartan att huvudlinjen kommer in söderifrån från Askersund och sedan svänger vänster/österut mot Lerbäck. Sidobanan mot Kårberg går rakt fram för att efter ett tag svänga av mot höger/väster.
Stig Lundins sida verkar avspegla förhållandena ett tag in på 1900-talet, åtminstone om man ser på vilka andra av ASLJ:s sidobanor som finns respektive inte finns med.
Lantmäteriets inscanning av Generalstabskartan verkar ge en annan bild! [link=http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J243-64-1]Lantmäteriet[/link]
(Tyvärr lyckas jag inte centrera bilden i länken men Skyllberg ligger ganska långt ned till höger).
Huvudlinjen ligger på samma ställe, men sidobanan mot Kårberg viker av mot nordväst från Lerbäckslinjen för att sedan efter ett tag följa samma sträckning som finns på Stig Lundins karta - vilket bland annat innebär att tåg från Kårberg kan inte komma in på Skyllbergs station utan att backa sista biten.
Om man går omkring i området så finns det något där som skulle kunna vara en gammal banvall eller vägbank eller någon annan sorts vall.
Har den första lantmätaren helt enkelt ritat fel? Eller har man dragit om linjen?
De äldsta spårplaner jag har tillgång till visar förhållandena på 1920-1930-talen och kommer från SJK:s arkiv, skulle det kunna finnas ännu äldre planer någonannastans?