Långängsbanans vändslingor existerade - med klen räls (Elektrifiering/elektrisk drift)
Roslagsbanans anslutande spårvägslinje Stocksund - Långängstorp var från början normalspårig. Många har ifrågasatt om banan verkligen var utrustad med de vändslingor som ursprungligen var inplanerade. Det verkade obefogat att - även om släpvagn ibland medfördes - förse den korta banan med slingor med liten kurvradie. Tidigare i år skrev Olov Kalderén om att han faktiskt observerat banvallen för slingan vid Stocksund. Fortfarande kvarstod frågan om det någonsin legat spår på slingbanvallen.
Efter att ha ägnat några semesterdagar åt SRJ-handlingar hos Riksarkivet i Arninge kan jag nu konstatera att båda slingorna uppenbarligen fanns på plats, med 15 kg/m-räls, vid banans avsyning inför trafikstarten 1911.
Notera även att Väg och Vatten vid ett tillfälle 1927 gav körförbud för den ena motorvagnen på Långängsbanan. "Östra axelns norra hjul var mest nedslitet" konstaterades det. Att positionsbestämma vagnshjulen på det viset hade inte varit möjligt om banan haft kvar sina vändslingor. Antagligen togs slingorna bort mycket snabbt - nackdelar som slitage på spår och flänsar, gnissel och hastighetsbegräsning till 5 km/h uppvägde antagligen fördelen att slippa rundgång.