Långängsbanans vändslingor existerade - med klen räls (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Monday, June 29, 2009, 00:24 (5638 dagar sedan)

Roslagsbanans anslutande spårvägslinje Stocksund - Långängstorp var från början normalspårig. Många har ifrågasatt om banan verkligen var utrustad med de vändslingor som ursprungligen var inplanerade. Det verkade obefogat att - även om släpvagn ibland medfördes - förse den korta banan med slingor med liten kurvradie. Tidigare i år skrev Olov Kalderén om att han faktiskt observerat banvallen för slingan vid Stocksund. Fortfarande kvarstod frågan om det någonsin legat spår på slingbanvallen.

Efter att ha ägnat några semesterdagar åt SRJ-handlingar hos Riksarkivet i Arninge kan jag nu konstatera att båda slingorna uppenbarligen fanns på plats, med 15 kg/m-räls, vid banans avsyning inför trafikstarten 1911.

Mer uppgifter

Notera även att Väg och Vatten vid ett tillfälle 1927 gav körförbud för den ena motorvagnen på Långängsbanan. "Östra axelns norra hjul var mest nedslitet" konstaterades det. Att positionsbestämma vagnshjulen på det viset hade inte varit möjligt om banan haft kvar sina vändslingor. Antagligen togs slingorna bort mycket snabbt - nackdelar som slitage på spår och flänsar, gnissel och hastighetsbegräsning till 5 km/h uppvägde antagligen fördelen att slippa rundgång.

Långängsbanans vändslingor existerade - med klen räls

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, June 29, 2009, 13:11 (5638 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Då vet vi alltså - äntligen - att uppgiften ÄR korrekt. Tack för det. Dom som har "RB 100 År" i bokhyllan, gör gärna en blyertsanteckning sid 12-13!

Långängsbanans vändslingor existerade - med klen räls

av Daniel, Monday, June 29, 2009, 16:14 (5638 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Roslagsbanans anslutande spårvägslinje Stocksund - Långängstorp var från början normalspårig. Många har ifrågasatt om banan verkligen var utrustad med de vändslingor som ursprungligen var inplanerade.

Man kan väl även se slingan på denna bild ur Österåkers Hembygds-och Fornminnesförenings samling (från ULJ hemsida)

[image]


/Daniel

Långängsbanans vändslingor existerade - med klen räls

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, June 29, 2009, 20:25 (5637 dagar sedan) @ Daniel

Det var som katten - tack för det.

Minst lika intressant är kolbryggan (nästan??) ända bort till kraftstationen...!

Långängsbanans vändslingor existerade - med klen räls

av Björn Rundqvist, Monday, June 29, 2009, 23:04 (5637 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Mycket intressant, tack för upplysningarna.

Björn R
Tillfälligt i Karlstad


Time: 236
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 875
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1057
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2180