Spårspärrsfråga med Bild (Bana)

av AGR, Tuesday, June 30, 2009, 13:27 (5726 dagar sedan)

[img]http://web.comhem.se/agr/J1393FAB.jpg[/img]

En bild från Falsterbo 1965. Var Falsterbo en av de sista platserna med en bom som spårspärr? När försvann bomar som spårspärr.
Mvh AGR

Spårspärrsfråga med Bild

av Granis, Tuesday, June 30, 2009, 13:34 (5726 dagar sedan) @ AGR

Säkerligen. Vid "markundersökningar" inför återuppbyggandet av spåren vid Tule station på GHJ påträffades resterna av de vertikala fästena till dylika spårspärrar på sidospåret. Därmed vet man exakt var de fanns, att de säkerligen "hängde med till slutet" (= 1953 för allmän trafik, 1955 bettrafik på höstarna och 1958 upprivning -av huvudspåret i varje fall), och var de ska placeras om dylika ska komma till användning igen. Därom kanske Projektledaren kan ge besked?

/ L G
[image]

Spårspärrsfråga med Bild

av Ante Svensson, Tuesday, June 30, 2009, 14:55 (5726 dagar sedan) @ Granis

Säkerligen. Vid "markundersökningar" inför återuppbyggandet av spåren vid [link=http://www.gotlandstaget.se/tule.htm]Tule station[/link] på GHJ påträffades resterna av de vertikala fästena till dylika spårspärrar på sidospåret. Därmed vet man exakt var de fanns, att de säkerligen "hängde med till slutet" [size=small](= 1953 för allmän trafik, 1955 bettrafik på höstarna och 1958 upprivning -av huvudspåret i varje fall), [/size]och var de ska placeras om dylika ska komma till användning igen. Därom kanske Projektledaren kan ge besked?

/ L G
[img]http://www.gotlandstaget.se/bild/tule/080428_04b.jpg[/img]

Jo, rester av båda spårspärrarna har alltså påträffats. I det norra fallet fanns stolparna på bägge sidor av spåret kvar, i söder bara hållaren för den liggande träbalken. På fotot kan man se en sned stolpe till vänster om hinderpålen och det är alltså en del av spårspärren. Det ingår i planeringen att dessa spårspärrar ska återskapas tillsammans med övriga järnvägsmässiga detaljer som signaltavlor, signal etc. Det är sådant som ligger i "att-göra-lådan" men som börjar bli allt mer aktuellt.

Ante


Time: 197
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 771
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 827
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 1808