Spårspärrsfråga med Bild (Bana)
[img]http://web.comhem.se/agr/J1393FAB.jpg[/img]
En bild från Falsterbo 1965. Var Falsterbo en av de sista platserna med en bom som spårspärr? När försvann bomar som spårspärr.
Mvh AGR
[img]http://web.comhem.se/agr/J1393FAB.jpg[/img]
En bild från Falsterbo 1965. Var Falsterbo en av de sista platserna med en bom som spårspärr? När försvann bomar som spårspärr.
Mvh AGR
Säkerligen. Vid "markundersökningar" inför återuppbyggandet av spåren vid Tule station på GHJ påträffades resterna av de vertikala fästena till dylika spårspärrar på sidospåret. Därmed vet man exakt var de fanns, att de säkerligen "hängde med till slutet" (= 1953 för allmän trafik, 1955 bettrafik på höstarna och 1958 upprivning -av huvudspåret i varje fall), och var de ska placeras om dylika ska komma till användning igen. Därom kanske Projektledaren kan ge besked?
/ L G
Säkerligen. Vid "markundersökningar" inför återuppbyggandet av spåren vid [link=http://www.gotlandstaget.se/tule.htm]Tule station[/link] på GHJ påträffades resterna av de vertikala fästena till dylika spårspärrar på sidospåret. Därmed vet man exakt var de fanns, att de säkerligen "hängde med till slutet" [size=small](= 1953 för allmän trafik, 1955 bettrafik på höstarna och 1958 upprivning -av huvudspåret i varje fall), [/size]och var de ska placeras om dylika ska komma till användning igen. Därom kanske Projektledaren kan ge besked?
/ L G
[img]http://www.gotlandstaget.se/bild/tule/080428_04b.jpg[/img]
Jo, rester av båda spårspärrarna har alltså påträffats. I det norra fallet fanns stolparna på bägge sidor av spåret kvar, i söder bara hållaren för den liggande träbalken. På fotot kan man se en sned stolpe till vänster om hinderpålen och det är alltså en del av spårspärren. Det ingår i planeringen att dessa spårspärrar ska återskapas tillsammans med övriga järnvägsmässiga detaljer som signaltavlor, signal etc. Det är sådant som ligger i "att-göra-lådan" men som börjar bli allt mer aktuellt.
Ante