Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 järnväg frusen i tiden - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

järnväg frusen i tiden (Bana)

av Morshyttan, Friday, August 21, 2009, 17:45 (5674 dagar sedan)

då vi haft kung fredrik uppe tidigare kom jag att tänka på en lite annorlunda värld jag fick stifta bekantskap med för ett antal år sedan:-)

Sala silvergruva i västmannland var en av sveriges skattkammare under stormaktstiden och de följande seklen, b.la fredrik II ;-) , gustav den III far hade stora intressen i gruvan.

Driften pågick fram till 1908 då en strejk avbröt arbetet.
tyvärr så innebar arbetsavbrottet att även pumpandet upphörde vilket gjorde att schakten vattenfylldes:-P.
arbetarna som hade räknat med att återuppta sitt värv efter konflikten lämnade sina verktyg i gångarna, men när strejken var över ville de inte ta sig vatten över huvudet:-D
Eftersom silverådern börjat sina ansåg gruvans ägare att vidare drift inte var lönsam sammanslaget med de stora kostnader som urpumpningen skulle kräva.
och så blev det, men gruvarbetarna fick det i alla fall bättre då brytningen i andra gruvor tog fart i den hausse som var innan 1,a världskriget, det var gott om rekryterare utanför grindarna som bjöd på de yrkeskunniga fackmännen.
(sala silvergruva var troligen den sista som använde tillmakningsmetoden dvs. eldning i berget ända till slutet):-)

ett stycke ovärdelig industrihistoria låg alltså under mer en hundra meter vatten frusen i tiden men oåtkomlig:-) :-P

men för ett antal år sedan så gjordes ett dykprojekt där man steg ner till de övergivna gångarna och utforskade dem, men för att nå dem så sänktes vatten-nivån tillfälligt, en bekant som deltog vid projektet gav jag lite support med styrningen av dessa pumpar.
som historieintresserad så fick jag lite materiel av honom om undersökningen och tänkte visa lite järnvägsrelaterat med hans goda minne:-) .

Så ni som vill, följ med och bese en förgången tid och den som inte vill kan stanna här:-) ;-)

tidigare hade det skett en undersökning av marken utanför en av byggnaderna och då kom en rälsbana från 1820-30-talet i dagen

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20090819003.jpg[/img]

Ja mitt herrskap det är syll från tidigt adertohundratal ni ser i gropen, banan bör enligt mina mätningar ha haft en spårvidd på omkring 740 mm, så 742 mm spårvidd verkar det ha varit på denna "ort";-)


[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20090819005.jpg[/img]

å så här ser skenorna ut (cirkamått, mycket rost) h=54 b=25 sista gången något rullade på dem var omkring förra sekelskiftet.
observera den rundade formen på rälsen, men ni som kan gruvbanor kan säkert förklara för oss övriga varför, svagt kunde det utläsas något som möjligen var ordet " leywers wor... shef..."
(nej, museumet vill ha dem kvar om någon skulle fråga)

Nu är vi nere i underjorden, känslan där ner att vara bland de första på 110 år
att vandra där gjorde en ödmjuk, på vissa ställen kunde man se stövelavtryck i slammet av träskodda stövlar.
kan väl tillägga att alla hade moderna gummistövlar med stålhätta.

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/PDVD_008.jpg[/img]

skenor ca femtio meter under den ursprungliga ytan innan pumpning, övergivna omkring 1885 efter en översvämning


[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/PDVD_007.jpg[/img]

lite närmare koll på en växel, även här verkar det vara 742 mm spårvidd men det var länge sedan växeln manövrerade. men handtaget gick faktiskt att rubba på!

efter avslutad undersökning slogs pumparna av och rälssystemet återbördades till djupet, allt är fornminnesförklarat och skall ligga kvar där.
( om någon vill ha materiel till en gruvbana, lyd mitt råd och leta någon annan stans, nu är det femtio meter vatten i totalt mörker minst 150 meter in i en gång)

uppe på ytan igen många år senare;


[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20090819006.jpg[/img]

hissen med vagnen visar hur vagnarna fördes ut ur orterna direkt på spår.
efter en hissfärd på flera hundra meter kunde vagnen rullas av direkt till sorteringsverket.
observara att det är dubbla hjul på en axel, det yttre hjulet är avsett för att hindra att vagnen tippar bakåt i branta backar med en överliggande skena.

Sala silvergruva kan beses i guidade turer för den som blev sugen på ett besök året runt i konstanta +4 grader C;-)

Skall väl tilläggas att jag hört att man skall försöka ta sig ner på de allra djupaste delaran ca 320 m ner som övergavs på 1700-talet, där finns nog ingen räls men väl en ännu äldre tid orörd av människan i 300 år :-)

Staffan g i morshyttan gjorde dessa reflektioner efter lite plockande i äldre arbetsmatriel många år senare


Hela tråden:

 


Time: 210
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 821
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 953
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 1993