Hållplatsdefinitionen (Bana)
Jag går omkring och funderar på en sak som jag kan tänka mig att någon här kan svara på. Det är dock snarare samtid än historia det gäller, men jag skall försöka baka in något historieaktigt i alltihop. Det gäller definitionerna av trafikplatstyperna hållplats och linjeplats. Jag trodde tills nyligen att den enda skillnaden var att tåg (eller rörelser) stannar för resandeutbyte eller liknande vid hållplatser men inte vid linjeplatser. Således har jag antagit att båda typerna räknas som platser/avsnitt på linjen och inte som från linjen avgränsade enheter. Det som nu får mig att betvivla detta är att flera tågstoppsställen i landet är klassade som linjeplatser av JVS, medan det också finns många hållplatsklassade trafikplatser där alls inga tåg brukar stanna. Är hållplatser månne avgränsade från linjen? Och, i så fall, blir rörelse station X - hållplats Y - station X något annat än vagnuttagning? Kan någon klargöra och definiera, så blir jag glad.
Det historiska då, jo, jag skulle tycka det vore intressant om någon kunde berätta något om trafikplatstypsbenämningarnas historia i Sverige. Hur har indelningarna sett ut genom åren? Vad hände med "lastplats"? Nämn också gärna något om hur internationell den indelning som används i Sverige är.