Ba SRJ i smått forts. (Bana)

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Thursday, September 17, 2009, 22:24 (5647 dagar sedan)

Hela SRJ var indelat i banvaktsstäckor på ca 5 km. Längden kunde variera beroende på terräng och geologiska förhållanden. Alla sträckor hade inte bostad i form av banvaktarstugor. Dock hade oftst banan bostäder i närheten av sträckan. En fd banvakt berättade att han hade sträckan Kårsta stn-Sparrens hpl på linjen Roslags Näsby-Rimbo. Bostaden var inrymd i huset som var flerfamiljshus vid vägkorsningen i södra infarten. Numera privatbostad och fd bensinmack. Där bodde även grindvakten och stationskarlen.
Nåväl, på sträckorna var även banarbetare stationerade 1-2 och ibland tre man. I Lindholmen var tre man stationerade och i Kårsta 4. Dessa bodde oftast i bostäder ej ägda av järnvägen.
Vid skador på järnvägen ålåg det i första hand banvakten att åtgärda felen tex pligga, spika om och kila. Behövde han hjälp skulle ha ta hjälp från näraliggande banvakter. Vid större reparationer fick han rekvirera hjälp via banmästaren i det område sträckan tillhörde. Då kom ofta ett lag bestående av dessa runt i kring stationerade banarbetarna som bildade ett lag under en banförman.
Krävdes större arbeten tex byte av växel, linjeomläggningar, byggande av spår mm rekvirerade Bm över den sträcka lämpligt antal lag med förman via Bmo expedition och Mörby.
Större arbeten gick genom Baningenjörskontoret i Mörby och administerades av Bm-expeditionen på respektive sträcka.
Ja ungefär så höll de banan i trim.
//Roffe

Ba SRJ i smått forts.

av Nicke2, Friday, September 18, 2009, 10:12 (5647 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Hela SRJ var indelat i banvaktsstäckor på ca 5 km. Längden kunde variera beroende på terräng och geologiska förhållanden.

Mycket intressant läsning :-)
Har dock en liten fråga:
Hur definierades en banvaktssträcka. Delades de upp efter t.ex. kilometerstolpar, trafikplatser etc. Eller fanns det någon annan fiffig metod?

Mvh,
Nicke2

Ba SRJ i smått forts.

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Friday, September 18, 2009, 20:23 (5646 dagar sedan) @ Nicke2

Hela SRJ var indelat i banvaktsstäckor på ca 5 km. Längden kunde variera beroende på terräng och geologiska förhållanden.


Mycket intressant läsning :-)
Har dock en liten fråga:
Hur definierades en banvaktssträcka. Delades de upp efter t.ex. kilometerstolpar, trafikplatser etc. Eller fanns det någon annan fiffig metod?

Mvh,
Nicke2

Tack så mycket!

På Bm kontoren fanns kartor på exakta bansträckan. Det vanligaste var ju kilometerpålar, men även andra definitioner användes tex Kårsta norra stationsgräns till perrongmitt i Sparrens hpl osv. Banvakterna hade sällan eller aldrig kartor utan banmästaren eller banförman tog ett landmärke tex ett krokigt träd eller en tunna vatten med en granslana i som "gräns". På den elektrifierade delen var det stolparna och deras nummer som var gränsen. Det berättades för mig om att två banvakter var oense on var gränsen gick så att en speciell skarv mellan Rånäs och Knutby inte underhölls. Loken nickade och krängde så til lslut klagade både lok och tågpersonal. Det hela löstes efter årtionden (ja, du läste rätt) gräl mellan banvakterna och banmästaren av att baninenjören kom från Mörby och löste tvisten aktoritärt dvs bestämde en gång för alla vem som skulle underhålla skarven oavsett kartor och annat bjäfs.
//Roffe

Ba SRJ i smått forts.

av Per Olofsson, Saturday, September 19, 2009, 06:27 (5646 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Vid uthuset till en gammal banvaktsstuga i Västerbotten har jag sett en vitmålad cirka 4x4-tums trästolpe som hade stått efter banan och markerat gräns mellan två banvaktsträckor. Den hade en krok där banvakten kunde hänga en bricka som bevis för att han utfört inspektion av sin sträckning. Det gav också en möjlighet för Bm att kontrollera att Bv cyklat/gått sin sträckning.

/Per

Ba SRJ i smått forts.

av Jöran Johansson, Sunday, September 20, 2009, 18:09 (5644 dagar sedan) @ Per Olofsson

Per!

Du har väl fotograferat den? Sådana stolpar vimlar det inte av precis. Jag känner bara till en som finns kvar och den är av metall. Kan du annars ange var den finns (om den nu finns kvar) så att den kan låta sig bli förevigad på bild.

/Jöran

Ba SRJ i smått forts.

av Per Olofsson, Sunday, September 20, 2009, 19:03 (5644 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Japp.
Både stolpe och brickor, skall leta reda på bilden.

/Per


Time: 200
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 796
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 821
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 1847