Ba SRJ i smått forts. (Bana)
Hela SRJ var indelat i banvaktsstäckor på ca 5 km. Längden kunde variera beroende på terräng och geologiska förhållanden.
Mycket intressant läsning :-)
Har dock en liten fråga:
Hur definierades en banvaktssträcka. Delades de upp efter t.ex. kilometerstolpar, trafikplatser etc. Eller fanns det någon annan fiffig metod?Mvh,
Nicke2
Tack så mycket!
På Bm kontoren fanns kartor på exakta bansträckan. Det vanligaste var ju kilometerpålar, men även andra definitioner användes tex Kårsta norra stationsgräns till perrongmitt i Sparrens hpl osv. Banvakterna hade sällan eller aldrig kartor utan banmästaren eller banförman tog ett landmärke tex ett krokigt träd eller en tunna vatten med en granslana i som "gräns". På den elektrifierade delen var det stolparna och deras nummer som var gränsen. Det berättades för mig om att två banvakter var oense on var gränsen gick så att en speciell skarv mellan Rånäs och Knutby inte underhölls. Loken nickade och krängde så til lslut klagade både lok och tågpersonal. Det hela löstes efter årtionden (ja, du läste rätt) gräl mellan banvakterna och banmästaren av att baninenjören kom från Mörby och löste tvisten aktoritärt dvs bestämde en gång för alla vem som skulle underhålla skarven oavsett kartor och annat bjäfs.
//Roffe