Bensinbolag (Historiskt material)
När jag studerar skyltarna på väggen så ser det ut som om det på den övre,högra rektangulära skylten står Pratts Bensin och på den kvadratiska under, längst ned, Motor oil.Den liknar alltså Standard skylten. Kanske var det så enkelt att man saluförde Pratts bensin och motorolja från Standard Oil. Dåtidens motorer behövde väl en ordentlig slatt olja vid varje tankning.Den vänstra skylten tycker jag ser ut som om det stod "Pratts Bensin". Förra året slog jag upp Pratts,då jag har en gammal stenkaka inspelad ca 1930 som just heter Pratt eller Shell.En duett som naturligtvis handlar om det romantiska att åka på bilfärd med dessa varor i tanken. Jag har för mig att det var Vestkustens Petroleum som sålde Pratts Bensin och att det ca 1930 gick upp i ett annat bolag.Pumpen å sin sida var säkert en handpump och man pumpade från det fat som ligger bredvid.När jag såg bilden tänkte jag osökt på Lasse Dahlqvists 30 tals låt " Hallå DU gamle indian" som börjar "Just där vägen tar vid över prärien /några mil strax väster om Cameron /Ja där ligger en liten bensinstation/just där vägen tar vid över prärien/ Ja ni känner väl han som står för den/Röde Ned som är tvättäkta indian/och han tappar och fyller mest hela dan/ja ni känner väl han som står för den / Hallå Du gamle indian o.s.v.
:-) Sune