Vad finns kvar av VGj i Göteborg? (Bana)
Kanske ganska så bred fråga, men vad finns det kvar av VGJ i Göteborg ?
Tänker väl främst på byggnader och kanske banval någonstans och så.
/Mats J
av Mats j, Monday, March 24, 2008, 23:29 (6106 dagar sedan)
Kanske ganska så bred fråga, men vad finns det kvar av VGJ i Göteborg ?
Tänker väl främst på byggnader och kanske banval någonstans och så.
/Mats J
av Roy Mårtensson, Monday, March 24, 2008, 23:40 (6106 dagar sedan) @ Mats j
Inte så mycket... Har inte kollat närmare på några år så en del kan vara borta nu. Stationshuset förstås, där spåren låg är det nu parkeringsplats men för åtminstone några år sedan kunde man fortfarande utskönja plattformskanten. Vid Odinsplatsen finns en del spår kvar där lokstallen var, fast de kanske härrör från spårvägens tid snarare, innan Angeredsbanan fick kontakt med övriga nätet. Vid Gamlestaden tror jag ena spåret går på en bro från VGJ-tiden. Efter att ha korsat Lärjeån viker banvallen av från spårvägen mot Angered men då är vi ju utanför centrala Göteborg.
av Michael Erhardsson, Tuesday, March 25, 2008, 00:28 (6106 dagar sedan) @ Roy Mårtensson
Inne i vår (SJs) nyligen renoverade personallokal (VGJ-huset),
finns precis på väggen utanför vårt orderrum en helt underbar
kartmålning över VGJ banorna, väl värt att beskåda en stund.
MVH Michael
av Lars-Olof Hansson, Tuesday, March 25, 2008, 19:54 (6105 dagar sedan) @ Michael Erhardsson
Fortfarande står huset kvar nere på Marieholm (På motsatta sidan av Säveån i förhållande till Gasklockan)som väl var lokstation/rangerstation på VGJ-tiden.
Vid huset står dessutom sedan åtskilliga år tillbaka en Z 49:a (hamnade här efter avslutat arbete på Angneredsbanan) samt en lokomobil.
L-O H
av Mats J, Wednesday, March 26, 2008, 21:38 (6104 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson
Fortfarande står huset kvar nere på Marieholm (På motsatta sidan av Säveån i förhållande till Gasklockan)som väl var lokstation/rangerstation på VGJ-tiden.
Vid huset står dessutom sedan åtskilliga år tillbaka en Z 49:a (hamnade här efter avslutat arbete på Angneredsbanan) samt en lokomobil.
Okej används huset till någonting numera?
Z49 är väl normalspår så drog de normalspår till stationen efter nerläggningen?
intressant får ta en kik nästa gång man besöker göteborg
/Mats J
av Ola Almquist, Wednesday, March 26, 2008, 22:21 (6104 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson
Fortfarande står huset kvar nere på Marieholm (På motsatta sidan av Säveån i förhållande till Gasklockan)som väl var lokstation/rangerstation på VGJ-tiden.
Vid huset står dessutom sedan åtskilliga år tillbaka en Z 49:a (hamnade här efter avslutat arbete på Angneredsbanan) samt en lokomobil.
L-O H
Nix, lokomotorn (Z49 91/GS 128) är borta sedan en tid. Någon som vet vad som hände med den? Den var för övrigt uppställd vid Marieholms Handelshus och det är bara en mindre tegelbyggnad som finns kvar (diskuterades på gamla forumet).
M.v.h.
Ola
av Johan Hellström , Sundbyberg, Wednesday, March 26, 2008, 18:33 (6104 dagar sedan) @ Michael Erhardsson
Inne i vår (SJs) nyligen renoverade personallokal (VGJ-huset),
finns precis på väggen utanför vårt orderrum en helt underbar
kartmålning över VGJ banorna, väl värt att beskåda en stund.MVH Michael
Så här ser den ut:
Hälsar
Eder
/Johan H
av Janne H, Wednesday, March 26, 2008, 20:10 (6104 dagar sedan) @ Johan Hellström
Det är inte en av dem som satt högt uppe ute i tåghallen tidigare?
7 Janne H
av Roy Mårtensson, Wednesday, March 26, 2008, 20:22 (6104 dagar sedan) @ Janne H
Nej, de sitter kvar, och VGJ var inte med där.
av Janne H, Tuesday, March 25, 2008, 11:53 (6105 dagar sedan) @ Mats j
Hej
Sommarjobbade i slutet av 60-talet på SJ signalavdelning Olskroken dit resterna av VGJ hörde.
Vid rivning inne på VGJ stationshus kom jag över utfartssignaltavlan som nog satt inne på dåvarande tåg-X. Där ser man de 2 spår som fanns + signalerna.
Hälsningar Janne H
av Gunnar Ekeving , Tuesday, March 25, 2008, 22:39 (6105 dagar sedan) @ Janne H
Vid rivning inne på VGJ stationshus kom jag över utfartssignaltavlan som nog satt inne på dåvarande tåg-X. Där ser man de 2 spår som fanns + signalerna.
Hälsningar Janne H
En mycket intressant bild! Jag gissar att denna manövertavla satt i ställverkstornet på Göteborg C från någon gång i slutet av 1950-talet, när Göteborg Västgöta upphörde som självständig station. Jag vet att manövreringen av smalspårets signalsäkerhetsanläggning då i rationaliseringssyfte flyttades till det "stora" ställverket.
Tidigare hade man ett ställarställverk (elmek) i VGJ stationshus. Det ställverket hade troligen tagits i bruk under 1930-talet, men då ingick fler växlar. På Jannes bild ser det ut att finnas ställare för manövrering av växeln som leder till de två plattformsspåren, samt för de kopplade växlarna vid infarten till Odinsstallet. Minst en växel hade uppenbarligen tagits bort (men återkom när spårvägen byggde sin normalspåriga Angeredsbana).
Står det "Reläställverk" högst upp på tavlan?? "Smalspår" hade väl annars varit en bra beteckning?
av Janne H, Wednesday, March 26, 2008, 16:11 (6104 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
Det står helt riktigt "Reläställverk" överst, med Dymo-märkning!
Tackar för kompletterande infon.
Hälsningar Janne
av Christer Andersson, Wednesday, March 26, 2008, 16:09 (6104 dagar sedan) @ Mats j
Nån som kan länka en karta över det gamla VGJ? Har läst att det sista tåget gick ca 1970, kommer osökt att tänka på Roslagsbanan. Frågan är om inte åtmindstone en bit av VGJ kunde ha fungerat som pendeltåg i storstadsregionen Gbg likt roslagsbanan.
av Erik Samuelsson, Wednesday, March 26, 2008, 16:43 (6104 dagar sedan) @ Christer Andersson
Här kommer en länk till Stig Lundins sidor: VGJ
Det hade väl varit väldigt trevlig om man hade kunnat åka tåg från Sjövik!
Erik S
av Christer Andersson, Wednesday, March 26, 2008, 20:11 (6104 dagar sedan) @ Erik Samuelsson
Här kommer en länk till Stig Lundins sidor: VGJ
Det hade väl varit väldigt trevlig om man hade kunnat åka tåg från Sjövik!
Erik S
Om jag inte missförstått det hela, så lades VGJ ner ca 1970, ungefär samtidigt rasade debatten om roslagsbanans framtid uppe i sthlm. Just då var det många som ville riva hela roslagsbanan och ersätta den med bussar, vilket låg i tiden då. Lyckligtvis insåg man banans värde för kommunaltrafiken i storstaden Sthlm och Roslagsbanan fick vara kvar.
I Göteborg hade säkert sträckan Västgöta station-Gråbo/Sjövik haft trafikunderlag för personbefodran idag, det skulle kunna varit landets andra 891-bana i kommerciell drift.