Reläställverk för Göteborg Västgöta (Bana)
Vid rivning inne på VGJ stationshus kom jag över utfartssignaltavlan som nog satt inne på dåvarande tåg-X. Där ser man de 2 spår som fanns + signalerna.
Hälsningar Janne H
En mycket intressant bild! Jag gissar att denna manövertavla satt i ställverkstornet på Göteborg C från någon gång i slutet av 1950-talet, när Göteborg Västgöta upphörde som självständig station. Jag vet att manövreringen av smalspårets signalsäkerhetsanläggning då i rationaliseringssyfte flyttades till det "stora" ställverket.
Tidigare hade man ett ställarställverk (elmek) i VGJ stationshus. Det ställverket hade troligen tagits i bruk under 1930-talet, men då ingick fler växlar. På Jannes bild ser det ut att finnas ställare för manövrering av växeln som leder till de två plattformsspåren, samt för de kopplade växlarna vid infarten till Odinsstallet. Minst en växel hade uppenbarligen tagits bort (men återkom när spårvägen byggde sin normalspåriga Angeredsbana).
Står det "Reläställverk" högst upp på tavlan?? "Smalspår" hade väl annars varit en bra beteckning?