Ur ett fotoalbum 1 (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Lennart Fransson, Saturday, November 14, 2009, 16:57 (5507 dagar sedan)

Jag har fått tillgång till ett album med bilder, de flesta tagna för ungefär 70 år sedan vid olika elektrifieringsarbeten. Det verkar vara Bräcke-Långsele, och sedan Bohusbanan norr om Uddevalla, men jag är inte säker. Jag pytsar ut bilderna några i taget i den ordning de sitter (om det finns någon bildtext i albumet är den också inscannad). Jag skall berätta mer om albumets ursprung vid tillfälle. Och sist ett tack till den som hjälpt mig scanna.

[image]

[image]

[image]

Ur ett fotoalbum 1

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Saturday, November 14, 2009, 17:04 (5507 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Dagen är räddad!

Kalasbilder från en försvunnen vardag! Tusen tack, ser fram mot fortsättningen!

rnd

Ur ett fotoalbum 1

av Fredrik S, Saturday, November 14, 2009, 17:58 (5507 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Vilka fina bilder, är det Strömstad på de två sista?

Ur ett fotoalbum 1

av Johan S, Saturday, November 14, 2009, 18:33 (5507 dagar sedan) @ Fredrik S

Den sista bilden är från Strömstad. Dock tvivlar jag starkt på att den näst sista är där i från.

/Johan

Ur ett fotoalbum 1

av Bobo L, Saturday, November 14, 2009, 19:59 (5507 dagar sedan) @ Johan S

Den sista bilden är från Strömstad. Dock tvivlar jag starkt på att den näst sista är där i från.

/Johan

Du har naturligtvis rätt i att den sista bilden är från Strömstad, helt fel av mig! Mittbilden är dock sannolikt från Lysekil.

Ur ett fotoalbum 1

av Bobo L, Saturday, November 14, 2009, 18:00 (5507 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Håller med, underbara bilder! Jag gillar den modemedvetne mannen till höger på den öfre bilden, så där trodde jag man bara såg ut i Stockholms innesväng på den tiden...! :-D

De två nedre bilderna är nog tagna i Lysekil. På den övre bilden är det ju samma motordressin (nr 127) som på de två nedre, så om inte dressinen ifråga följde med ingenjörerna (?) land och rike runt så kanske den övre bilden också är tagen någonstans på Bohusbanan? Med tanke på ångloken i bakgrunden så kanske Uddevalla kan vara en gissning? Jag tycker bostadshuset i bakgrunden har lite Bohus-stil med tanke på tex de snedbyggda fönstren i kattvindarna.

Jag ska snacka med chefen på jobbet, vi kanske skulle införa lite klädstil även där jag arbetar? Trenchcoat och hatt, måhända? Finns de i varselfärger? :-P

Ur ett fotoalbum 1

av Lars T. Stenson, Saturday, November 14, 2009, 20:14 (5507 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Johan S har rätt! Den tredje bilden är helt säkert från Strömstad.

Lars

Ur ett fotoalbum 1

av Björn Malmer, Falkenberg, Saturday, November 14, 2009, 20:34 (5507 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Helt underbara bilder! Och detta härliga mode, som vore det hämtat direkt från 1930-talets SF-Journalfilmer. Jag saknar bara Gunnar Skoglunds kommentarer till bilderna.

Ur ett fotoalbum 1

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, November 14, 2009, 20:59 (5507 dagar sedan) @ Björn Malmer

Helt underbara bilder! Och detta härliga mode, som vore det hämtat direkt från 1930-talets SF-Journalfilmer. Jag saknar bara Gunnar Skoglunds kommentarer till bilderna.

Han med den ljusa, nästan gälla rösten, va?

- Ut ur flygmaskinen stiger den stäändigt lika FÖRTROLLLLANDE Greta Garbo...!!! SEEE en sådan vacker hatt hon haaar!

Ur ett fotoalbum 1

av Björn Malmer, Saturday, November 14, 2009, 21:03 (5507 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ja, det är just honom jag menar.

Ur ett fotoalbum 1

av Staffan Myrenberg, Sunday, November 15, 2009, 22:10 (5506 dagar sedan) @ Björn Malmer

Den översta bilden visar väl uppställningsspåren vid lokstallet i Uddevalla C. Den sista är definitivt Smd, dvs Strömstad. Den mellersta stämmer inte med någon av staitionerna vad jag kan se, varken på Lysekilsbanan eller Bohusbanan. Jag kommer att tänka på Herrljunga med blomrabatterna men är mycket osäker.

Ur ett fotoalbum 1

av Ola Almquist, Wednesday, November 18, 2009, 18:29 (5503 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Den översta bilden visar väl uppställningsspåren vid lokstallet i Uddevalla C. Den sista är definitivt Smd, dvs Strömstad. Den mellersta stämmer inte med någon av staitionerna vad jag kan se, varken på Lysekilsbanan eller Bohusbanan. Jag kommer att tänka på Herrljunga med blomrabatterna men är mycket osäker.

Den mellersta bilden är från Lysekil. Jämför huset i bakgrunden med bilden i Lysekils kommuns bildarkiv.

Apropå Lysekil hittade jag lite om filmer och speciellt "Resan bort" här.

M.v.h.
Ola

Ur ett fotoalbum 1

av mikekris, Saturday, September 12, 2020, 16:31 (1552 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Den mellersta bilden ger intryck av att vara tagen i Lysekil och den nedre i Strömstad.
Hoppas på fler sevärda bilder från elektrifieringen i Bohuslän. ;-) :-P
Mvh Mikael Kristensson, Lysekil.

Time: 241
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)

Time: 1141
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1228
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2626