70-tal i s/v: Oskarshamn (Bana)
Tåg 2101Y den 8 november 1979:
av Jonny Saljefeldt, Saturday, March 29, 2008, 20:46 (6094 dagar sedan)
Tåg 2101Y den 8 november 1979:
av Bjarnulf , Malmbäck, Sunday, March 30, 2008, 15:18 (6093 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Om jag inte är helt fel ute sitter nuförtiden hastighetstavla för 75 km/h där istället
/B, körde där senast i fredags
av S-O Strand, Sunday, March 30, 2008, 17:10 (6093 dagar sedan) @ Bjarnulf
Om jag inte är helt fel ute sitter nuförtiden hastighetstavla för 75 km/h där istället
/B, körde där senast i fredags
Absolut, km 147.604 Hatavla, banteknisk orsak.
St
av Bobo L, Sunday, March 30, 2008, 18:54 (6093 dagar sedan) @ S-O Strand
Om jag inte är helt fel ute sitter nuförtiden hastighetstavla för 75 km/h där istället
/B, körde där senast i fredags
Absolut, km 147.604 Hatavla, banteknisk orsak.
St
Kurvan förefaller, trots teleeffekten, vara relativt tvär, kanske R=600 m? Vilken förändring har möjliggjort höjningen av hastigheten från 60 till 75 km/h? Faktisk fysisk åtgärd, tex byte från spikspår till Heyback eller Pandrol,träslipers mot betong, grusballast mot makadam? Eller är det en mental/administrativ förändring genom nytt förhållningssätt till kurva/komfort/slitage/uh-kostnader?
av Jonas Lind, Monday, March 31, 2008, 13:44 (6092 dagar sedan) @ Bobo L
Om jag inte är helt fel ute sitter nuförtiden hastighetstavla för 75 km/h där istället
/B, körde där senast i fredags
Absolut, km 147.604 Hatavla, banteknisk orsak.
St
Kurvan förefaller, trots teleeffekten, vara relativt tvär, kanske R=600 m? Vilken förändring har möjliggjort höjningen av hastigheten från 60 till 75 km/h? Faktisk fysisk åtgärd, tex byte från spikspår till Heyback eller Pandrol,träslipers mot betong, grusballast mot makadam? Eller är det en mental/administrativ förändring genom nytt förhållningssätt till kurva/komfort/slitage/uh-kostnader?
Förändringen är möjliggjord genom ett rälsbyte 1981 (plus/minus något år) mellan Oskarshamn och Möckhult, där den tidigare 34 kg/m rälsen (tror jag) från Krupp, byttes mot 43 kg/m. Det var alltså inte kurvradien som var dimensionerande.
av Bobo L, Monday, March 31, 2008, 14:16 (6092 dagar sedan) @ Jonas Lind
Om jag inte är helt fel ute sitter nuförtiden hastighetstavla för 75 km/h där istället
/B, körde där senast i fredags
Absolut, km 147.604 Hatavla, banteknisk orsak.
St
Kurvan förefaller, trots teleeffekten, vara relativt tvär, kanske R=600 m? Vilken förändring har möjliggjort höjningen av hastigheten från 60 till 75 km/h? Faktisk fysisk åtgärd, tex byte från spikspår till Heyback eller Pandrol,träslipers mot betong, grusballast mot makadam? Eller är det en mental/administrativ förändring genom nytt förhållningssätt till kurva/komfort/slitage/uh-kostnader?
Förändringen är möjliggjord genom ett rälsbyte 1981 (plus/minus något år) mellan Oskarshamn och Möckhult, där den tidigare 34 kg/m rälsen (tror jag) från Krupp, byttes mot 43 kg/m. Det var alltså inte kurvradien som var dimensionerande.
Nja, 34 kg-räler och 75 km/h tror jag inte ansetts vara något problem förr om åren. Däremot är naturligtvis underhållskostnaden kopplad till sth, stax och spårkvalitet.
Vilken axellast var det innan och vilken axellast är tillåten idag? Bytte man från spikbefästning till något stadigare (Heyback, pandrol etc)?
av Jonas Lind, Monday, March 31, 2008, 16:15 (6092 dagar sedan) @ Bobo L
Vet inte vilka axellaster som gällde. Får skylla på att jag bara var tonåring vid denna tid...
Det gick en hel del vagnar lastade med plåt till varvet, och de var tunga. Varför man satt ner hastigheten även för rälsbussarna känner jag inte till. Det rimliga hade ju varit att man satt ner bara för godstågen. Jag kan inte påminna mig att spårläget var särskilt dåligt heller, kanske sliprarna var taskiga och spåret därför klent eftersom man inväntade rälsbytet (ren gissning ut i det blå)?
Både före och efter bytet gällde grusballast och spikbefästning.
av Bobo L, Monday, March 31, 2008, 16:54 (6092 dagar sedan) @ Jonas Lind
Vet inte vilka axellaster som gällde. Får skylla på att jag bara var tonåring vid denna tid...
Det gick en hel del vagnar lastade med plåt till varvet, och de var tunga. Varför man satt ner hastigheten även för rälsbussarna känner jag inte till. Det rimliga hade ju varit att man satt ner bara för godstågen. Jag kan inte påminna mig att spårläget var särskilt dåligt heller, kanske sliprarna var taskiga och spåret därför klent eftersom man inväntade rälsbytet (ren gissning ut i det blå)?Både före och efter bytet gällde grusballast och spikbefästning.
Ny banmästare..? :-)
av yngve nilsson, Monday, October 02, 2017, 11:30 (2620 dagar sedan) @ Bobo L
Att man hade lägre sth även för motorvagnar var just för att man inte hunnit byta räls mellan Möckhult och Oskarshamn. Det tog ganska lång tid att byta räls på NOJ vid den här tiden, man tycks ha bytt så länge pengarna räckte. Av samma anledning var det sänkt hastighet ganska länge mellan Lillsjödal-Oskarshamn det hördes var det nya spåret slutade. Mellan Möckhult och Oskarshamn fanns det s.k tyskräler och dessa lät det ordentligt om när tågen kom. Ibland kunde man t.o.m. av denna anledning höra det redan när det var i Möckhultsbacken( mellan Forshult-Möckhult). Jag blev själv lurad av dettaq i Oskarshamn då jasg tyfligt hörde att det kom ett tåg och cyklade ner till stationen( Forshult var bevakat på den tiden så tåg kunde mötas där) men det kom inget utan det var pt 2224 jag hört på väg uppför Möckhultsbacken.
av yngve nilsson, Tuesday, October 03, 2017, 10:30 (2620 dagar sedan) @ yngve nilsson
Tilläggas skall
Till vänster om motorvagnen låg växeln till smalspårsbaqngården. Bron och Östersjövägen fanns inte då, fotografen står alltså där smalspårets huvudspår var då.