Hammarby Sjöstad (Bana)
En sista rest av industrispåren i Hammarby Sjöstad.
Detta är inte orginalspåret, utan spårbiten är nybyggd på samma plats som det gamla.
/ Janne
En sista rest av industrispåren i Hammarby Sjöstad.
Detta är inte orginalspåret, utan spårbiten är nybyggd på samma plats som det gamla.
/ Janne
Var är vi nu någonstans i sjöstaden?
Är vagnen inlåst där? (förbindelsen är väl bruten?)
Ja, vagnen är isolerad. Snabbspårvägen ansluter inte till några järnvägsspår nere i Sjöstaden och svängbron över Hammarbyleden är borta sedan många år.
Detta får mig att tänka på spåret som går längs kajen på norra sidan (södermalmssidan), hela vägen. Har det någonsin används sedan det blev bostäder och kajen renoverades? Är det från början tänkt som en dekoration eller att det ska kunna användas?
På Stockholms stad's hemsida finns det en hel del kartor där gamla spår är utritade.
Området runt Skanstullsbron - norra delen 1978
- södra delen
Området vid Heliosvägen - karta från 1987
Den spårbit som finns kvar är den nedersta av de som finns i högra kanten av kartan - ovanför / till höger om "Godsvagnen".
/ Janne
Det var nog ändå tänkt att användas. Det ansluter (anslöt) i båda ändar till spåret under Södermalm och till Saltsjöbanan vid Stadsgården. Det finns ett nybyggt hus vid Danviksbron, där man kapat av hörnet på huset för att inte inkräkta på spårets utrymme.
Men använts sedan det blev bostäder vid norra Hammarbyhamnen, nej jag tror inte det! Även om spåret ligger kvar, är det antagligen oanvändbart idag. Det behöver rensas både på kajerna och i gatan i Stadsgården.
Saltsjöbanans vagnar transporteras med lastbil till/från saltsjöbanan. Godstrafik är det ju inte heller längre på saltsjöbanan. Sista gången jag såg ett "tåg" där var en utflykt med tysk dubbeldäckad vagn, ex Lübeck-Büchen, och det är nu många år sedan!
Berra
SL körde rälstrpt till Saltsjöbanan ca 2003 via Norra Hammarbyhamnen. Direkttrpt från tillverkaren Voest Alpin i Österrike till Östervik på SB!
För några veckor sedan revs spåren genom Stadsgårdshamnen vilket innebär att förbindelsen med Saltsjöbanan nu är bruten.
Det var nog ändå tänkt att användas. Det ansluter (anslöt) i båda ändar till spåret under Södermalm och till Saltsjöbanan vid Stadsgården. Det finns ett nybyggt hus vid Danviksbron, där man kapat av hörnet på huset för att inte inkräkta på spårets utrymme.
Men använts sedan det blev bostäder vid norra Hammarbyhamnen, nej jag tror inte det! Även om spåret ligger kvar, är det antagligen oanvändbart idag. Det behöver rensas både på kajerna och i gatan i Stadsgården.
Saltsjöbanans vagnar transporteras med lastbil till/från saltsjöbanan. Godstrafik är det ju inte heller längre på saltsjöbanan. Sista gången jag såg ett "tåg" där var en utflykt med tysk dubbeldäckad vagn, ex Lübeck-Büchen, och det är nu många år sedan!
Berra
Jodå, när husen var nya gick (minst) ett dagligt godståg på kajen och till Tegelvikshamnen. Det var containers och semitrailers som kördes till finlandsfärjorna. I början på 90-talet (rätt?) skulle SJ Gods spara och då övergick man till att köra containrarna med bil från Älvsjö godsbangård till Tegelvikshamnen istället. Det var nära att det gick likadant med tågen till Värtahamnen men där backade SJ efter protester.
/Leif