Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Lokalsovvagn - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Lokalsovvagn (Historiskt material)

av Carl-Axel Schiller, Sunday, April 06, 2008, 01:36 (6270 dagar sedan) @ Hans Broman

Var det så att vagnen användes för trafik eller var det så att den stod uppställd i Kilafors och tjänstgjorde som nattväntsal.Jag ville minnas att jag läst en gång om att en sådan funnits i Stenstorp för de som kom med LSSJ tåg och skulle byta till sovvagn i Stockholmståget. Jag tittade i Kommunickan för 1933 Tab 338 .Under J finns uppräknat ett antal stn där sovplats kan beredas i sk. nattväntsal mot 50 öre pr natt och i klass som motsvarar färdbiljetten. Det rörde sig då om 15 stn och Kilafors var en bland dem. Någon som vet närmare om Nattväntsalar.? :-) Sune


SJK har gett ut nytryck av Sveriges Kommunikationer från den 15 maj 1930, alltså sommartidtabellen för det året. Vid linjen Ljusdal - Hudiksvall finns en anmärkning vid kvällens sista dag från Hudiksvall och morgonens första tåg från Ljusdal: "2 kl liggplats med filt och kudde tillhandahålles i tåget. Pris kr 0:50. Bäddning verkställes icke." Det kan rimligen inte ha varit samma sak som nattväntsal. Enligt en lista i tabell 328 fanns det nattväntsal bland annat i Ljusdal och Kilafors.

Däremot fanns det i denna tidtabell från 1930 ingen notering om liggmöjlighet i tågen Söderhamn - Kilafors. Dokumentet som återges i trådens första inlägg visar att SJ 1927 internt talade om en lokalsovvagn på den linjen. Jag gissar att Ostkustbanans öppnande 1927 kan ha minskat efterfrågan på nattresor Söderhamn - Stockholm - i så fall blev den ersättande sovvagn som planerades 1927 inte långvarig.

Enligt "Tågtidtabellen" sommaren 1914 tillhandahölls 2 kl bäddad liggplats på följande sträckor i båda riktningarna:

Falköping-R - Nässjö.
Kilafors - Stugsund.
Ljusdal - Hudiksvall

Resande fick inta sina platser efter anslutande nattågs ankomst resp disponera dem till anslutandes nattågs avgång.
Samtidigt fanns nattväntsalar att disponera mot avgift på ett tiotal stationer, bl a de ovan nämnda Falköping-R, Nässjö, Kilafors och Ljusdal.


Hela tråden:

 


Time: 230
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 981
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1094
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2316

[x]
[*]