Provkörningsträcka för lok. (Bana)
Jag har ingen aning om var denna provsträcka fanns eller vilka lok som skulle provköras där.
Ritningen är daterad 12 november 1917.
av NOR, Wednesday, January 09, 2008, 17:31 (6181 dagar sedan)
Jag har ingen aning om var denna provsträcka fanns eller vilka lok som skulle provköras där.
Ritningen är daterad 12 november 1917.
av Mats J, Wednesday, January 09, 2008, 19:03 (6181 dagar sedan) @ NOR
Hade inte NOHAB en separat provkörningsjärnväg för lok?
Hur gick den , och hur pass lång?
av BD, Thursday, January 10, 2008, 09:44 (6180 dagar sedan) @ Mats J
Nohabs järnväg var anslutningsbanan till BJ och användes bl a för att prova funktionen av nya lok i låga hastigheter.
För prov i starka stigningar användes vid något tillfälle banan mot Halden i Norge.
av Harald, Thursday, January 10, 2008, 13:46 (6180 dagar sedan) @ BD
Nohabs järnväg var anslutningsbanan till BJ och användes bl a för att prova funktionen av nya lok i låga hastigheter.
För prov i starka stigningar användes vid något tillfälle banan mot Halden i Norge.
Det dröjde ganska länge innan Nydqvist&Holm fick järnvägsanslutning. När företaget grundades 1947 var det Trollhätte kanal som var vägen ut för dess produkter. Trollhättan fick järnväg 1877 men det dröjde till 1894 innan banan från Nohab längs nuvarande Drottninggatan till Trollhättans station byggdes. När bebyggelsen ökade blev den sträckningen med flera plankorsningar mindre lämplig. Den ersattes därför på 30-talet av en bana som gick i en båge österut och passerade korsande gator på viadukter.
Jag körde Nohabs växellok ett par år på 70-talet. Raksträckan mellan Gärdhemsvägen och Karsltorpsvägen var skyltad 60 med vanliga (grönvita) hastighetstavlor. Vi körde ju som växling, d.v.s. max 40 med ensamt lok, så den skyltningen var nog avsedd för provkörning av nybyggda lok. Dock var inte banans skick vid den tiden sådant att det var lämpligt att hålla 60 där.
av BD, Thursday, January 10, 2008, 16:13 (6180 dagar sedan) @ Harald
Före järnvägens tillkomst fraktades loken eller delar av dom med kraftiga fyrhjulsvagnar. Någon som vet vad den typen av vagnar kallas på svenska?
På danska används uttrycket blockvogn för maskintrailers och antagligen lever det uttrycket kvar från tiden före maskintrailers.
av Mats J, Friday, January 11, 2008, 08:51 (6179 dagar sedan) @ Harald
Det dröjde ganska länge innan Nydqvist&Holm fick järnvägsanslutning. När företaget grundades 1947 var det Trollhätte kanal som var vägen ut för dess produkter. Trollhättan fick järnväg 1877 men det dröjde till 1894 innan banan från Nohab längs nuvarande Drottninggatan till Trollhättans station byggdes. När bebyggelsen ökade blev den sträckningen med flera plankorsningar mindre lämplig. Den ersattes därför på 30-talet av en bana som gick i en båge österut och passerade korsande gator på viadukter.Jag körde Nohabs växellok ett par år på 70-talet. Raksträckan mellan Gärdhemsvägen och Karsltorpsvägen var skyltad 60 med vanliga (grönvita) hastighetstavlor. Vi körde ju som växling, d.v.s. max 40 med ensamt lok, så den skyltningen var nog avsedd för provkörning av nybyggda lok. Dock var inte banans skick vid den tiden sådant att det var lämpligt att hålla 60 där.
Kul och få information ifrån en som var där.
I nohab filmen jag har från 1947 så provkör de ånglok en bra bit över 100 vill jag minnas , kan det ha varit på samma ställe som du var , fast de hade sänkt hastigheten då?
/Mats J
av Harald, Friday, January 11, 2008, 10:51 (6179 dagar sedan) @ Mats J
Den sträckan var inte ens en kilometer lång så den kan inte ha räckt till för sådan provkörning. Den företogs nog på BJ. Så gjorde man med T44 och Mz på 70-talet. Det slutliga provet bestod i att loket fick dra ett ordinarie godståg mellan Trollhättan och Göteborg.
av L-O Nilsson, Wednesday, January 09, 2008, 20:46 (6181 dagar sedan) @ NOR
I tidtabellsboken del A för 5 trafiksektionen daterad 16 juni 1942, ätr 11 från 1/3 45, kan man under rubriken hastighetsuppgifter läsa:
C. Hastighet vid provkörning av lok.
Vid provkörning med lok får hastigheten uppgå till 115 km./tim. å nedanstående sträckor (sträckornas ändpunkter äro utmärkta genom särskilda tavlor, nämligen:
Bandelen Lerum-Floda.
Uppgående dubbelspåret:
Lrd-Fd Km 437+000-432+000 med undantag av Stenkullens station och 50 m. utanför denna stations yttersta växlar = 4500 m.
Bandelen Jonsered-Frändtorp.
Nedgående dubbelspår:
J-Ftp Km 445+000-451+800 med undantag av sträckan Km 447+750-448+224, öster om infartsväxlarna vid Partille, samt å huvudtågvägen vid Partille = 5340 m.
//Lars-Olof Nilsson