Nohabs järnväg (Bana)
Nohabs järnväg var anslutningsbanan till BJ och användes bl a för att prova funktionen av nya lok i låga hastigheter.
För prov i starka stigningar användes vid något tillfälle banan mot Halden i Norge.
Det dröjde ganska länge innan Nydqvist&Holm fick järnvägsanslutning. När företaget grundades 1947 var det Trollhätte kanal som var vägen ut för dess produkter. Trollhättan fick järnväg 1877 men det dröjde till 1894 innan banan från Nohab längs nuvarande Drottninggatan till Trollhättans station byggdes. När bebyggelsen ökade blev den sträckningen med flera plankorsningar mindre lämplig. Den ersattes därför på 30-talet av en bana som gick i en båge österut och passerade korsande gator på viadukter.
Jag körde Nohabs växellok ett par år på 70-talet. Raksträckan mellan Gärdhemsvägen och Karsltorpsvägen var skyltad 60 med vanliga (grönvita) hastighetstavlor. Vi körde ju som växling, d.v.s. max 40 med ensamt lok, så den skyltningen var nog avsedd för provkörning av nybyggda lok. Dock var inte banans skick vid den tiden sådant att det var lämpligt att hålla 60 där.