"[GDJ] byggde ny station i Hagaström där Sala-Gysingebanan anslöt, och lät SGGJ bygga sitt eget lokstall där. Ett nytt paralellspår Gävle-Hagaström med mindre lutningar var klart, och det gamla spåret stängdes för att bli förbättrat på samma sätt. Arbetet fortsatte med förberedande av broarna för dubbelspårsbygge ända till Falun" (Erik Sundström "Vad hände vid Sveriges järnvägar under 1901", Spår 2000, s.127)
Här är det ju fråga om mer än en knapp mil dubbelspår. Finns mer kunskap att få?
/J
Ja, GDJ förberedde för dubbelspår till Falun. Man lär ha hoppats på transittrafik mellan Storbritannien och Ryssland, via Göteborg och Gävle. Mängder av järnvägsbroar längs sträckan har dubbla fundament. Revolutionen 1917 kom i vägen, något den även lär ha gjort för järnvägen till Kapellskär.
Däremot känner jag inte till något om någon linjeomläggning på sträckan Gävle-Hagaström. Det måste på sin höjd ha rört sig om justering av någon kurva och höjning eller sänkning av banvallen.
Anders